Wednesday, January 13, 2010

Mengapa DAP, Tidak UMNO ?

by SUBKY LATIF

KETIKA saya pulang dari Langkawi semasa Dr. Mahathir baru menjadi Menteri Pelajaran pertengahan tahun 70an, saya bertemu di Alor Setar seseorang dari tanah seberang yang mengaku menjadi panasihat agama kepada Menteri Pelajaran itu.

Hari ini 13 Januari 2010 saya hendak ke Langkawi lagi. Sehari sebelumnya saya ketemu lagi orang seberang yang sama di Kuala Lumpur pula.

Pertemuan sekitar 35 tahun dulu dia bercakap tentang keyakinan tingginya Dr. Mahathir akan menjadi seorang pemimpin yang tinggi cita-citanya tentang Islam dan boleh melaksanakan cita-cita Islam sepenuhnya bagi menjadikan Malaysia sebuah masyarakat Islam sebagaimana yang dikehendaki Islam.

Dr. Mahathir yang disebutnya itu adalah Dr. Mahathir yang menjadi Menteri Pelajaran masa itu.

Pada pertemuan yang terbaru itu pula dia membayangkan rasa hampanya kepada Umno, bukan sekadar tidak berupaya meletakkan Islam di kedudukan sepatutnya yang diharapkannya sekitar 35 tahun lalu, peluang dan ruang dakwahnya sendiri pun banyak yang tersekat.

Tetapi dia memberi harapan yang menggunung tinggi pula kepada Tan Sri Muhyiddin Yasin, kebetulan Menteri Pelajaran sekarang. Padanya Timbalan Presiden Umno ini lain dari pemimpin-pemimpin Umno yang lain dulu dan sekarang.

Tinggi harapannya Muhyiddin Yassin boleh dan akan mahu menegakkan syariat Islam. Harapannya itu kira-kira saya sama dengan yang diharapkannya kepada Dr. Mahathir dulu.

Kami tidak bercakap tentang Dr. Mahathir pada kesempatan itu. Tetapi bila dia menyebut harapannya kepada Muhyidin itu, seolah-olah Dr. Mahathir tidak memenuhi apa yang diharapkannya. Jika Dr. Mahathir telah memenuhi sangkaannya tentulah dia tidak menyebut harapannya tentang Muhyiddin pula.

Dalam kehampaannya kepada Umno itu, dia tetap mendekatkan dirinya kepada Umno hingga hari ini.

Disebutkannya keinginan dan kemungkinan mendekatkan diri kepada PAS, tetapi ada kebimbangannya kalau dia dekat dan bersama PAS, tersekat peluangnya untuk berdakwah.

baca artikel penuh...di sini.

4 komen:

pis on January 13, 2010 at 4:39 PM said...

20tahun yang lalu saya memberi harapan kepada pas untuk menjulang islam. tetapi sekarang saya kecewa dan mengharap allah selamatkan pas dari terus merosakkan perjuangan memertabatkan islam oleh DRMahathir DAHULU.

pis on January 13, 2010 at 4:41 PM said...

mermatabatkan islam juga terletak kepada martabat kekuatan ekonomi islam.

Mohd Saifuddin Bin Mohamad on January 13, 2010 at 5:29 PM said...

Pis manusia seperti andalah yang menggagalkan PAS untuk menegak yang hanya menyalahkan orang saja dengan tidak bersatu deberjemaah dan berjuang jiwa, dan gharta untuk menegakan Islam.
Mohon nyatakan nombor ahli PAS anda dan sumbangan yang diberi untuk memantapkan jamaah.

pis on January 14, 2010 at 3:38 AM said...

adakah pas sebuah parti yang maksum?

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura