Sunday, January 31, 2010

Khairy Tak Perlu Letak Jawatan Ketua Pemuda

by HERMAN SAMSUDEEN

Saya sudah mengagak bahawa Khairy Jamaluddin tidak akan dibiarkan menjadi Ketua Pemuda Umno dengan begitu mudah. Selepas berjaya menyingkirkan saingannya-Khir Toyo dan Mukhriz, Khairy dilihat sebagai duri dalam daging kepada kepimpinan Najib.

Jelas Najib tidak boleh berbuat sesukahati kepada jentera Pemuda Umno. Tetapi, secara sinisnya beliau melantik Timbalan Ketua Pemudanya, Razali Ibrahim sebagai Timbalan Menteri tetapi menafikan Khairy untuk sebarang jawatan dalam kabinetnya. Sejarah seperti ini tidak pernah berlaku, tak pernah ada Ketua Pemuda yang tidak dimasukan dalam Kabinet. Ketua Puteri yang juga pergerakan Junior dalam Umno pun dilantik sebagai Timbalan.

Yang paling jelas, musuhnya semasa pemilihan tahun lepas yang kalah, Mukhriz – dilantik sebagai Timbalan Menteri. Apa kelayakan beliau berbanding Khairy? dalam Pemuda Umno siapa dia. Dia juga bukan ahli Majlis Tertinggi. Tapi Khairi jelas dinafikan hak. Nampak sangat Najib tidak restu Khairy sebagai Ketua Pemuda. Mujurlah Khir Toyo tak bertanding jawatan Parlimen masa 2008, kalau tidak dia juga dilantik jadi Timbalan Menteri Kewangan sebab kepakaran beliau songlap berjuta duit rakyat untuk pergi melancong ke Disneyland.

Dalam senarai Exco Pemuda yang ada pun tidak semua memihak kepada Khairy. Jelas mesyuarat kelmarin memberikan satu jawapan kepada Khairy kerana sudah ada Exco yang berani bersuara untuk mendesak beliau letak jawatan Sebagai Ketua Pemuda.

Menurut Harakahdaily, Exco Pemuda, Hishamuddin Yahaya dilaporkan membentangkan beberapa bukti yang menunjukkan kepimpinan pergerakan yang diterajui Khairy itu tidak berminat untuk membantu Umno dan kerajaan untuk bersama menarik sokongan rakyat, sebaliknya mengugut agar diberi jawatan Menteri.

Difahamkan, Hishamuddin mencadangkan dua usul sama ada Khairy meletakkan jawatan dan membenarkan Ketua Pemuda dipangku oleh Datuk Razali Ibrahim atau keseluruhan Exco meletakkan jawatan bagi membolehkan satu pemilihan baru dibuat secepat mungkin.

Nah! memang Pemuda Umno berkrisis. Tetapi pada saya Khairy tidak perlu letak Jawatan. Teruskan jadi Ketua. Jika Khairy letak jawatan, bertepuklah Najib dan konco-konconya. Maka hilanglah waris Pak Lah dalam legasi kepimpinan Najib. Semua orang tahu, Najib juga terlibat dalam kempen memaksa Pak Lah berundur sebelum ini.

Paling penting Khairy akan dimalukan buat selama-lamanya. Teruskan pegang jawatan, biar Najib dan konco-konconya sakit hati, biar Razali Ibrahim tidak besar kepala. Sejak dilantik jadi Timbalan Menteri, Razali kelihatan condong kepada Najib. Tidak mustahil, jika pemilihan dibuat Razali boleh kalahkan Khairy.

Khairy perlu kekal dikerusi itu untuk jadi batu penghalang Najib. Jika Khairy tiada, Najib akan lebih berkuasa dan mampu berbuat sesukahati kepada rakyat.

Jika Khairy tidak tahan dihimpit konco-konco Najib, saya mengesyorkan dia letak jawatan dan mari sertai Pemuda PAS. Masih ingat lagi kisah kunjungan Khairy ke Majlis Rumah Terbuka Timbalan Presiden PAS tahun lepas. Beliaulah satu-satunya Ketua Pemuda Umno yang berani buat begitu, dan tindakan itu benar-benar menyakitkan hati Najib.

Fikir-fikirlah Khairy…sampai bila mahu duduk dalam Umno.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura