Friday, April 24, 2009

Kaji Semula Status Anak Anut Agama Asal

NGO Islam minta Kabinet kaji semula status anak anut agama asal




Written by Editor
Friday, 24 April 2009 18:42

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita4/PGSM.gifKUALA LUMPUR - Kira-kira 100 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam hari ini membantah dan meminta Kabinet mengkaji semula keputusan jemaah menteri berhubung status anak-anak kekal menganut agama asal meskipun salah seorang ibu atau bapa memeluk agama lain.

Mereka mendakwa keputusan itu dibuat tanpa mengambil kira undang-undang sedia ada dan pandangan pihak-pihak yang berkenaan.

Antara NGO Islam yang hadir ialah, Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Alliance Coordinating Committee of Islam (Accin), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Muafakat dan Khalifah Institute, Malaysian Chinese Muslim Association (Macma).

“Kami menegaskan apa-apa cadangan perubahan yang berkaitan mesti mengambilkira undang-undang yang sedia ada dan pandangan semua pihak yang berkenaan.

“Proses ini harus melibatkan perbincangan yang menyeluruh dan lengkap serta tidak terlalu reaktif kepada tekanan mana-mana pihak,”kata Pengerusi Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) Mohamad Isa Ralip dalam satu kenyataan bersama pertubuhan-pertubuhan bukan Islam yang dibacakan di Sekteriat PGSM di sini hari ini.

Semalam, Kabinet membuat keputusan bahawa anak-anak kekal menganut agama asal ibu bapa masing-masing semasa berkahwin, walaupun ibu atau bapa mereka kemudiannya memeluk agama lain.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata keputusan itu adalah antara penyelesaian jangka panjang yang dicapai oleh Kabinet semalam memandangkan lebih banyak kes seperti yang melibatkan Mohd Ridzuan Abdullah dan isterinya Indra Gandhi, dijangka muncul pada masa akan datang.

Mohd Ridzuan, atau Patmanathan a/l Krishnan, 40, bekas penganut Hindu, yang kini memeluk Islam, dilaporkan telah menukar agama anaknya Tevi Darsiny, 12, Karan Dinesh, 11, dan Prasana Diksa, 1 kepada Islam pada 12 April serta memohon hak penjagaan terhadap mereka di Mahkamah Syariah walaupun emak mereka masih beragama Hindu.

Menurut Mohamad Isa, isu tersebut perlu ditangani dengan segera kerana ia dibimbangi tidak berlaku adil kepada semua pihak yang terlibat.

“Mengambil kira sensitiviti yang tinggi dengan kes-kes seupama ini. Kami menyeru semua pihak menangani isu ini secara bersama dan saksama.

“Kami pertubuhan-pertubuhan Islam sekali lagi menyatakan kesediaan untuk terlibat dalam proses ini,”katanya.

Jelasnya, walaupun tiada peruntukan dalam Undang-undang Syariah berkaitan isu tersebut namun mengikut kaedah fiqyah (hubungan nasab), agama perlu dipertahankan.

“Apabila seseorang itu telah memeluk Islam maka agama yang baru dianuti oleh seseorang itu perlu dipertahankan. Ini secara tidak langsung menunjukkan Islam mahu berlaku adil kepada semua,”katanya.

Menurut Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Yusri Mohamad berkata, keputusan Kabinet semalam seolah-olah ia telah diiktiraf sebagai undang-undang sedangkan ia belum diwartakan sebagai undang-undang.

“Kabinet harus mengambilkira pandangan semua pihak dalam aspek-aspek yang melibatkan hukum syarak. Mereka (Kabinet) sepatutnya mendapatkan pandangan daripada Mufti,pakar-pakar perundangan Islam dan pandangan Sultan perlu diambilkira terlebih dahulu.

“Kami bimbang ia akan dimanipulasi oleh pihak-pihak lain. Dalam perlembagaan sendiri ada menyatakan berhubung isu agama, bahawa agama anak itu ditentukan oleh ibu atau bapa,”katanya.

Sementara itu, Timbalan Presiden Persatuan Peguam Pembela Islam (PPI), Zainul Rijal Abu Bakar berkata keputusan jemaah menteri telah melangkaui keputusan yang telah diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan.

“Perkara ini telah disebut dalam perkara 12.4 Perlembagaan Persekutuan yang menetapkan bahawa salah seorang ibu atau bapa yang memeluk Islam boleh menentukan agama anaknya.

“Keputusan Kabinet juga boleh dilihat subjudis terhadap kes yang masih belum diputuskan oleh mahkamah,”katanya.

Timbalan Pengerusi Persatuan Peguam Muslim, Mohamad Burok pula menyifatkan keputusan Kabinet semalam telah mengelirukan rakyat sedangkan Kabinet tidak mempunyai kuasa melaksanakan undang-undang.

“Kenyataan Kabinet semalam memperlihatkan seolah-seolah mereka mempunyai kuasa undang-undang.

“Ia tidak ubah apa-apa kecuali jika ada undang-undang dipinda di Parlimen barulah ia diterima. Jadi ini menggemparkan rakyat. Keputusan Kabinet semalam juga bercanggah dengan undang-undang syariah,”katanya.

Menurut Setiausaha Accin, Sabariah Abdullah, keputusan Kabinet semalam telah membuatkan orang Islam menjadi cemas kerana kenyataan tersebut belum digazetkan sebagai undang-undang.

“Kita memohon supaya setiap masalah agama dan kaum dianalisis dengan betul dan dirujuk sebelum apa-apa kenyataan dibuat. Kita harap perkara agama tidak diekploitasi oleh mana-mana pihak,”katanya.

Presiden Dakwah dan Kebajikan Saudara Baru India SeMalaysia (Al-Hidayah) Abdul Latif Sathrean Abdullah berkata kerajaan perlu menangani masalah tersebut segera.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan pihaknya bersama NGO lain akan menghantar kerajaan memorandum untuk membantah keputusan tersebut jika kerajaan tidak langkah segera untuk menangani masalah tersebut.

- mStar Online

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura