Thursday, April 23, 2009

Coretan Kepada Yayasan Terengganu

Daripada,

Insan Yang Pernah Teranaiya,
Terengganu Darul Iman.

Kepada,

Pengerusi,
Jawatankuasa Pemilihan Pelajar,
Tajaan Yayasan Terengganu.

Pengerusi,
Pawatankuasa Pemilihan Pinjaman Sultan Ismail Nasharuddin Syah,
Yayasan Terengganu,

Exco Kerajaan Terengganu,
Yang Berkaitan Langsung Dengan Pemilihan Tersebut.

Pengerusi-Pengerusi JKKK,
Yang Bertanggungjawab Sebagai SESIPUT.

dan

Semua Angkatan Jawatankuasa ( Yang Jadi Dalang Sahaja),
Luaran Atau Dalaman,
Pemilihan Pelajar Tajaan Yayasan Terengganu Kekalian.

Tuan-Tuan,

PERINGATAN SUPAYA PEMILIHAN PELAJAR BARU BAGI
PERMOHONAN PINJAMAN SULTAN ISMAIL NASARUDDIN SYAH
BERSIH DARIPADA SEBARANG DISKRIMINASI POLITIK.

Dengan sukacitanya perkara diatas adalah dirujuk.

2. Untuk pengetahuan pihak tuan, warkah ini bertujuan untuk memperingati semua ahli jawatankuasa pemilihan ( terutama pengerusi dan exco ) supaya pemilihan tajaan bagi pelajar agama dibawah Yayasan Terengganu dijalankan dengan penuh bersih dah mengikut hukum-hukum syara'.

3. Untuk pengetahuan pihak tuan, pihak pelajar yang telah membuat permohonan untuk mendapatkan pinjaman itu telah pun melalui pelbagai prosedur yang rumit bagi menyelesaikan proses mengisi borang melanjutkan pelajaran di timur tengah dibawah KPT ( sebagaimana pihak tuan maklum ).

4. Ini kerana, pihak Yayasan Terengganu hanya memberikan pinjaman sahaja kepada mereka-mereka ini tampa menguruskan kemasukan mereka ke universiti-universuti di timur tengah dan prosedur ini juga hanya diwartakan kepada pelajar yang memohon didalam bidang agama sahaja.

5. Ini berbeza dengan pelajar yang memohon di dalam bidang perubatan. Bagi mereka ( bidang perubatan ) yang terpilih, segala hal dan urusan kemasukan semuanya diurus beres oleh pihak Yayasan Terengganu. Keadaan ini berlaku mungkin disebabkan pihak tuan tidak lagi mengambil peduli kepada pelajaran agama dan ini amatlah menyedihkan.

6. Nilai tajaan kepada pelajar perubatan juga ditambah tetapi saya dimaklumkan, nilai pinjaman pelajar agama di timur tengah terutama di Jordan tidak lagi dinaikkan. ( terdapat malumat YT telah pon menaikkan pada 2 atau 3 tahun lepas, namu nilai kenaikan itu hanyalah daripada RM 10, 000 setahun kepada RM 12, 000 setahun ).

7. Tambah menyedihkan apabila terdapat sebilangan pelajar yang sepatutnya layak mendapat hak untuk mendapat pinjaman tetapi telah dinafikan hak. Saya faham, ini bukanlah kehendak staf-staf yang berada di Yayasan Terengganu bahkan ia adalah satu keputusan mesyuarat "board" pemilihan yang saya difahamkan dipengerusikan oleh seorang exco yang berkaitan dengan pendidikan negeri.

8. Keputusan ini dikeluarkan kerana mereka telah mengenal pasti status politik keluarga pemohon. saya difahamkan golongan yang bertindak sebagai sesiput seperti yang saya nyatakan diatas ( yang kejam dan dengki sahaja bukan semua ) telah memainkan peranan utama mereka didalam mengenal pasti status keluarga pemohon. Ini mungkin disebabkan mereka takut suatu hari nanti, pelajar yang ditaja pula yang akan menentang kerajaan.

9. Ketakutan ini teserlah lagi apabila seorang exco kerajaan negeri mengeluarkan kenyataan bahawa " pelajar dibawah Yayasan Terengganu tidak akan menentang kerajaan apabila mereka pulang ke Terengganu..". kenyataan ini dikeluarkan apabila seorang wartawan bertanyakan kepadanya " adakah pelajar-pelajar di timur tengah akan menentang kerajaan apabila mereka pulang kelak?". Kejadian soal menyoal ini berlaku ketika sidang media pada akhir majlis graduasi sebuah sekolah elit kerajaan Terengganu pada akhir tahun lepas.

10. Walau apa jua sekali pun, saya amat berharap agar pemilihan pelajar tajaan baru pada tahun ini bersih dari sebarang anasir-anasir diskriminasi politik. Tetapi, jika tuan-tuan tidak takut akan azab dan larangan Allah taala serta menganggap perintah Allah yang menyuruh manusia agar memegang amanah dengan baik adalah sia-sia, buatlah apa yang tuan-tuan suka. Kami insan-insan yang kerdil ini tidak dapat memberi apa-apa kata nasihat supaya diterima tuan-tuan memandangkan terdapat juga segelintir rakan-rakan seangkatan tuan ( lulusan agama ) faqeh dalam hal ini. Mereka lebih tahu akan balasan yang akan tuan dapat daripada Allah akibat daripada kebrontokan tuan.

11. Kami yang berada dimeja bertentangan amat berharapkan agar tuan tidak mengulangi kesilapan ini sebagaimana tahun-tahun yang lepas.

12. Akhir kalam, jadilah pemerintah yang baik, yang adil pada sekalian rakyatnya.

13. Saya meminta maaf atas segala kata-kata yang kurang sopan yang terdapat didalam warkah ini. Semoga kita diberikan hidayah dan petunjuk-Nya. Insya Allah.

Sekian, wasslam


"Membangun Menurut Islam"
"Berkhidmat Untuk Islam"



Saya yang menurut tanggungjawab,

.......................................................
( insan yang pernah teranaiya )

* tulisan ini tidak memerlukan tandatangan


BERITA TERDAHULU :

# ADUN Sura Usaha Bantu Pelajar Yang Dinafikan Hak

# Perjalananku...terima kasih (buat mereka yang membantu di Dun Sura)


sumber : danialrazali.blogspot.com

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura