Tuesday, February 9, 2010

Manfaatkan Kekalahan DS Nizar

by Cyberboron

Walau apa pun yang kita rasa nak kata, DS Nizar telah sah kalah. Panel lima hakim yang celaru kearifan telah sebulat suara memutuskan mereka tak berdaya untuk menyanggah tuan besar politik 1 Malaysia. Mereka mungkin merasakan Tuhan sedang bercuti hari ini.

Seksyen 16 atau seksyen 36 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak yang dikononkan ’sepatutnya begini’ dan ’sepatutnya bukan begitu’, hanyalah madah lacuran untuk justify kehendak tuan pangkat dan tuan gaji yang disembah. Mulai hari ini, istilah ‘vote of no confidence’ bolehlah dibuang terus daripada kandungan perlembagaan negara dan undang-undang tubuh negeri-negeri. Khir Toyo dan Mahdzir Khalid bolehlah merangka usaha memujuk dan menculik ADUN Pakatan Rakyat dan bawa berjumpa Sultan. Selepas itu anak Toyo dan anak Khalid akan jadi MB semula. No problem kalau TS Khalid dan DS Azizan mengadu ke mahkamah. Malaysia dah ada precedent untuk kes ini. Tak payah undi dalam Dewan Undangan Negeri. Cukup sekadar di Balai Rong Seri.

Sabor je lah. Kebangangan seperti hari ini bukanlah yang pertama kali dalam sejarah politik dan kehakiman Malaysia. Dan pasti bukan yang terakhir. Pejuang keluhuran undang-undang dan pencinta budaya politik demokratik telah sekian lama mengharung episod duka seperti hari ini. Besok lusa sudah terjadual episod baru yang sama pilu dan lebih duka. Kes DSAI mungkin yang terdekat. Kes Teoh Beng Hock akan menyusul. Kes royalti minyak Kelantan macam haramjadah. Altantunya mampos katak. Orang Kedah kata kes kerusi DUN Kota Seputeh macam ‘pelaq’.

Di sebalik semua keharamjadahan itu, UMNO masih kekal jadi pilihan majoriti orang Melayu. Menurut kajian terkini Merdeka Centre, 63 peratus orang Melayu masih sokong UMNO. Pakatan Rakyat dapat 37 peratus saja. Apa ceritanya ni?

Suka atau tak suka, penggerak dan pendokong politik Pakatan Rakyat mesti mengakui bahawa kempen UMNO memang berjaya. Jangan terus pujuk hati untuk syok sendiri berkata “UMNO dapat tarik sikit je..”. Be real. Mainan perkauman yang ditiup oleh UMNO ke telinga orang Melayu ada kesannya. Melayu bengap jenis UMNO totok dah tentu semakin setia. Melayu ala-ala educated sikit pun tersampuk sama dengan jampi mentera perkauman UMNO. Alangkan mufti lagi terbengong, inikan pula Melayu 1 Malaysia yang tak pernah khatam sebarang bidang pengajian.

baca artikel penuh...di sini.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura