Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan Di Gaza - Ya Allah Ya Tuhan Kami, Tolonglah Kami Berpuasa Di Bulan Mulia Ini

Sudah lebih empat tahun rakyat Gaza dibelenggu oleh embargo. Kini mereka bersiap menyambut ketibaan bulan ketaatan, ampunan, rahmat dan keredhaan, bulan Ramadhan yang penuh keberkatan, di tengah cuaca yang sangat panas dan ketiadaan bekalan elektrik akibat terhentinya operasi satu-satunya janakuasa yang ada di Gaza akibat kehabisan bahan bakar.

Seorang warga yang berasal dari Kota Gaza, Fadi Dardasawi, 40 tahun berkata, “Ramadhan datang setiap tahun dengan membawa banyak kejutan. Tahun ini Ramadhan datang ketika sebahagian daripada kami menganggur akibat embargo. Derita itu ditambah lagi dengan bekalan elektrik yang terputus secara berterusan dalam jangka waktu yang lama”.


Beliau menambah, “Terputusnya bekalan elektrik di bulan Ramadhan ini bermakna kematian kami secara perlahan-lahan di tengah meningkatnya suhu cuaca panas, lebih panas dari kebiasaannya. Ya Allah, ya Tuhan kami, tolonglah kami untuk berpuasa di bulan Ramadhan dengan sebaik mungkin”.

Jabatan Kesihatan Palestin telah memberi amaran kemungkinan berlaku bencana kemanusiaan di Gaza akibat ketiadaan bekalan elektrik dalam jangka masa yang lama. Mereka menyeru kepada semua pihak, baik tempatan mahupun antarabangsa, untuk membantu dan menghantar bekalan bahanapi yang diperlukan ke hospital-hospital bagi melindungi nyawa ratusan pesakit yang terbaring dan memerlukan rawatan. Tanpa bekalan elektrik, bencana kemanusiaan yang besar akan berlaku.

Seorang lagi warga Gaza, Abu Muhammad mengatakan, “Pertama sekali saya memohon kepada Allah agar saya dapat dipanjangkan umur hingga Ramadhan dalam keadaan sihat dan afiat. Kerana manusia tidak dapat menajamin hidup hingga esok. Apa yang ingin saya katakan untuk Ramadhan tahun ini, malahan sama seperti Ramadhan sebelumnya, adalah bahawa rakyat Palestin masih lagi hidup di bawah embargo zalim Zionis yang belum berakhir kerana kelemahan bangsa Arab dan kaum Muslimin”.

baca artikel penuh...di sini.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura