Saturday, August 21, 2010

Faham Asabiyyah Tidak Berfaedah

Golongan perosak (Mubtilin) yang bertujuan meracuni pemikiran manusia, telah melancarkan perang pemikiran dengan menuduh bahawa dakwah Muhammad s.a.w. telah diperkukuh oleh faham asabiyyah Quraisy yang mengikat erat kalangan Bani Hashim dan Bani Mutalib. mereka menyebarkan tuduhan itu setelah mendapati bahawa penyokong Muhammad yang sanggup menempuh pelbagai kesengsaraan ketika menghadapi kepungan bukan semua mereka dari kalangan mukmin, sebaliknya terdapat ramai di kalangan mereka orang-orang kafir dan tidak mempercayai dakwah Islam yang disampaikan oleh Nabi s.a.w.

photo

Mereka beranggapan bahawa faham kebangsaan Arab itulah yang memperkukuh kedudukan Nabi s.a.w. sehingga mereka sedikitpun tidak berganjak dengan keyakinan masing-masing, meski-pun mereka telah dikepung dan ditimpakan kesengsaraan di lembah "Sya'bi Bani Mutalib" selama kira-kira tiga tahun.

Kerjasama berasaskan semangat asabiyyah atau faham kebangsaan antara orang yang beriman dan orang-orang yang kafir dari Bani Hashim dan Bani Mutalib, telah mencetuskan rasa perihatin mempertahan Muhammad s.a.w. dari ancaman pihak Quraisy Makkah. Mereka mempertahankan Muhammad kerana Muhammad s.a.w. adalah kerabat mereka.

Pendapat yang mengatakan bahawa dakwah Nabi Mu-hammad s.a.w. bersandarkan faham "asabiyyah `urubah" atau faham kebangsaan Arab Quraisy Bani Hashim dan Bani Mutalib, hujahnya ialah puak kafir dari keturunan Bani Hashim dan Bani Mutalib turut sama mempertahankan Muhammad s.a.w..

Jika pendapat itu diterima adalah suatu kekeliruan yang secara terang-terang telah disengajakan dan juga satu kesalahan yang besar, sedangkan pendapat itu tidak mempunyai sebarang sandaran walaupun berasaskan lojik.

Apa yang sebenarnya ialah kalangan orang-orang kafir Bani Hashim dan Bani Mutaliblah yang berpegang dengan faham asabiyyah Quraisy, kerana mereka bermati-matian mempertahankan Muhammad s.a.w. yang sedarah seketurunan dengan mereka, sekalipun mereka tidak sefahaman dan tidak beriman dengan ajaran Islam yang disampaikan oleh Nabi s.a.w..

Mereka menganggap soal agama adalah masalah individu, yang penting bagi mereka ialah menyayangi batang tubuh Muhammad s.a.w. dan wajib di pertahankan kerana Nabi adalah keluarga mereka.

baca artikel penuh...di sini.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura