Thursday, August 12, 2010

ADUN Sura Tegur Pengurusan Kerajaan

http://buletinonline.net/images/stories/berita31/cermahPaka%20009.jpgKUALA TERENGGANU - Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sura, Ustaz Haji Wan Hassan Mohd Ramli menegur sikap kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu yang tidak berhemah dalam pengurusannya.

Katanya, jika kerajaan tidak berhemah dalam perbelanjaan negeri dibimbangi golongan sasaran fakir miskin serta anak yatim tersisih.

“Saya minta pihak kerajaan berhati-hati kerana ini (peruntukan tambahan) melibatkan perbelanjaan negeri yang sepatutnya sampai kepada golongan sasar yang disebutkan.

“Perkara ini sangat penting dan jika kerajaan tidak berhemah dalam perbelanjaan ini sebahagian dari golongan sasar fakir miskin dan anak yatim akan disisihkan,” ujarnya. Beliau berkata demikian ketika berucap membahaskan peruntukan perbekalan tambahan RM157 juta pada Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu ke-12, di Wisma Darul Iman, 9 Ogos lalu.

Ini kerana, kata Ustaz Wan Hassan berlaku dalam pengagihan borang untuk dana wang ehsan (royalti) yang sebahagiannya datang mengadu. “Sebabnya, walau pun mereka (rakyat) sangat miskin dan susah tetapi borang itu tidak mereka (rakyat) dapati (perolehi) kerana politik.

“Begitu juga, kita (PAS) lihat kadang-kadang dalam program penyampaian e-books, bantuan am, bantuan pakaian sekolah dan lain-lain. “Ianya (bantuan) adalah peruntukan negeri (kerajaan) dan mengapa kadang-kadang Ketua Bahagian Umno yang diberi peluang berucap seperti dalam program penyampaian bantuan e-book di Dun Sura, Dungun,” jelasnya.

Menurutnya, apa kena mengena dengan program negeri ini apabila Ketua Bahagaian (Dungun) Umno yang dibenarkan berucap dalam majlis tersebut. Ini kerana, katanya program kerajaan dan peruntukan (bajet) yang hendak minta pun terpaksa melalui dewan (sidang Dun).

“Apa yang malangnya ucapan-ucapan itu ‘berbau’ politik diajar kepada anak-anak sekolah dan yang ‘sedihnya’ lagi, Menteri Besar yang turut serta dalam majlis itu terikut-ikut dengan ucapan Ketua Bahagian Umno. “‘Ugut’ pengundi dalam Dun Sura.

Saya minta kerajaan hendaklah profesional dalam kita (kerajaan) menyampaikan ucapan kita (pemimpin), menerangkan dasar-dasar pendidikan negeri dan lain-lain. “Tetapi jadi majlis politik, kadang-kadang jadi majlis juara rakyat yang menggunakan peruntukan kerajaan negeri jadi program parti. Ini sangat malang dan harap kerajaan beri perhatian,” tegasnya.

Katanya, perbekalan tambahan tersebut membabitkan bantuan am, program elektrinok e-books, bantuan pakaian sekolah anak-anak dan alatan, program pendidikan Terengganu terbilang serta pengurusan pembangunan masyarakat yang berjumlah lebih RM63 juta.

sumber : BuletinOnline

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura