Sunday, September 20, 2009

Selamat Pulang Perantau

oleh : Penerangan Pemuda Dun Sura

Sambutan Hari Raya Aidilfitri pastinya tak lengkap tanpa kepulangan para perantau dari kejauhan.Kepulangan mereka biasanya disambut dengan ucapan-ucapan di kain rentang dari pelbagai pihak terutama dari parti pemerintah dan juga dari pihak PAS sendiri.

Atas tujuan yang sama, pihak Pemuda PAS Dun Sura mengambil inisiatif dengan cara tersendiri. Akhir Ramadhan baru-baru ini, para pemuda sama-sama menjayakan kerja-kerja memasang bendera besar di lokasi strategik di pusat bandar Sura Gate. Kerja pemasangan ini merupakan aktiviti tahunan pemuda menjelang sambutan Aidilfitri.







Sebelum itu, pada petangnya kerja-kerja memotong dahan pokok tembesu bagi memberi laluan bendera besar untuk dinaikkan. Pihak pemuda tidak lupa mengambil langkah keselamatan kepada pemanjatnya dengan mengenakan tali pinggang keselamatan.





Pada sebelah malamnya pula, kerja-kerja menaikkan bendera besar dengan bantuan 4 orang pemanjat yang terdiri dari AJK Pemuda Dun Sura sendiri.


Pandangan dari jalan menghala dari Paka ke Kuala Terengganu.


Pandangan dari pusat bandar Sura Gate.


Pandangan dari jalan Kuala Terengganu ke Paka

Hasilnya bendera besar ini dapat dilihat dari semua arah samada menghala ke Dungun atau juga menghala ke Kuantan. Para pemandu yang pulang untuk berhari raya pastinya teruja dengan kibaran bendera tersebut seperti melambai-lambai menyambut kepulangan anak watannya.

Pada malam raya pula, pihak pemuda menaikkan kain rentang bagi 'menemani' kain rentang UMNO yang 'keseorangan' di persimpangan traffic light Sura Gate.

Kain rentang yang mengandungi doa memohon dikurniakan perlindungan di sepanjang perjalanan pulang berhari raya ke kampung halaman.


Kain rentang dari bapak rasuah




Aminn..Insya Allah......

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura