Thursday, September 24, 2009

YDP Agong Tersenyum Lebar Berjumpa TG Hj Hadi

Oleh AHMAD HADEED

Saya terpandang satu gambar yang menarik , senyuman seorang Agong kepada seorang ulama. Betapa Indahnya suasana itu. Apakah rahsia di sebalik senyuman itu. Malah permaisuri Agong pun turut tersenyum.

Mungkin mereka nostalgic mengenang saat manis semasa PAS memerintah Terengganu dahulu. Itulah peristiwa yang berlaku di Parlimen. Gandingan Sultan dan Ulama memang telah menjadi budaya orang Melayu.

Terengganu di zaman pemerintah Islam sebelum penjajahan British, aman berada di bawah pemerintahan Sultan dibantu oleh ulama terkenal seperti Tok Ku Paloh dan Tok Sheikh Duyung. Terdapat juga Sultan yang juga seorang ulama. Memang Terengganu penuh dengan ulama terbilang dalam ilmu dan akhlaq.

Oleh kerana Sultan memandang tinggi kedudukan ulama maka rakyat turut berlumba-lumba untuk menuntut ilmu agama bagi menjadi barisan pelapis ulama. Kegiatan mengajar kitab wujud di merata ceruk negeri Terengganu. Orang baik mengatasi orang jahat. Alangkah bagusnya kita wujud kembali semua itu di semua negeri di Malaysia. Semoga Roh Islam kembali berseri memenuhi bumi.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura