Wednesday, November 17, 2010

PNB Tidak Beniat Untuk Membina Menara 100 Tingkat ?

Jelas, Kuala Lumpur tidak berdepan dengan fenomena "lebih keperluan penghunian daripada penawaran". Justeru itu, pembinaan Menara 100 tingkat hanya akan menjadikan masalah "lebih penawaran daripada penghunian" semakin ketara. Ia belum termasuk pembangunan Daerah Kewangan Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIFD) dengan nilai anggaran RM26 bilion, dan projek pembangunan pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Sungai Besi

Justeru itu, dalam senario sedemikian, timbul persoalan mengapa kerajaan atau Permodalan Nasional Berhad (PNB) tetap mahu membina Menara 100 tingkat? Menurut PNB, ibu pejabat asalnya (gambar kiri) berusia genap 30 tahun apabila Menara 100 tingkat siap dibina pada tahun 2015. PNB memerlukan sebuah bangunan ibu pejabat baru untuk memenuhi keperluan perkembangan dan pembangunan syarikat dan anak syarikatnya pada masa yang akan datang.

Dengan ini, Menara 100 tingkat bakal menjadi bangunan ibu pejabat baru PNB, sementara bangunan ibu pejabat asalnya akan diubahsuai, dipertingkatkan, dan kemudiannya disewakan, untuk membawa pendapatan melaluinya.

Bangunan 100 tingkat diperlukan?

Namun, terdapat kontradiksi di sebaliknya. Jikalau bangunan asal ibu pejabat - Menara PNB telah sampai ke tahap di mana penghunian ruang pejabat mencecah 100%, maka syarikat ini mungkin memerlukan bangunan pejabat yang lebih besar untuk menampung keperluan berikutan pengembangan perusahaan syarikatnya. Persoalannya, adakah PNB memerlukan sebuah menara 100 tingkat? Dengan kata lain, adakah PNB akan menggunakan menara ini sepenuhnya?

baca artikel penuh...di sini.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura