Monday, November 22, 2010

Perlu Pengorbanan Untuk PAS Ganti UMNO

Aidil Adha 1431 telah berlalu pada 17 hb November 2010. Banyak binatang ternakan telah dikorbankan sebagai satu amalan sunat muakkad yang dituntut kepada mereka yang berkemampuan. Sunnah korban yang dilakukan sebagai mengimbau kembali peristiwa yang berlaku kepada nabi Ibrahim A.S. dan Nabi Ismail A.S. Kedua-dua beranak ini menjalankan arahan Allah, walalupun nabi Ibrahim terpaksa mengorbankan anaknya nabi Ismail AS.

Perbuatan yang dilakukan sebagai satu pengabdian diri kepada Allah SWT seperti dalam surah al-Saaffat 37: 107 “ Dan kami tebuskan anak itu dengan seekor sembelihan yang besar”. Setelah nyata kesabaran dan ketaatan Nabi Ibahim A.S dan Nabi Ismail A.S. maka Allah SWT melarang menyembelih Nabi Ismail A.S. Untuk meneruskan korban , Allah menggantikannya dengan seekor sembelihan (kambing). Peristiwa ini menjadi dasar disyariatkan korban pada hari raya haji dan hari tasyrik.

Daripada sini kita memahami bahawa pensyariatan qurban ialah satu ibadah untuk mendekatkan diri dengan Allah SWT tanpa apa-apa keraguan. Walaupun Allah SWT ,memerintahkan nabi Ibahim menyembelihkan anaknya, maka lantas ia melakukan tanpa apa-apa keraguan untuk melaksanakannya. Justeru itu apabila kita mengingatkan peristiwa qurban bukan hanya berbangga dengan berapa ekor binatang yang disembelih, tetapi lebih kepada penghayatan semula terhadap konsep korban yang ditunjukkan oleh nabi Ibrahim dan nabi Ismail A.S

Nabi Ibrahim dan Nai Ismail telah melaksanakan tuntutan Allah SWT apabila diarahkan oleh Allah. Bukan baginda tidak sayang kepada anak, tapi baginda lebih sayangkan Allah daripada segalanya. Baginda mahu menjadi hamba Allah yang tunduk kepada perintah Allah walaupun terpaksa berkorban dengan apa yang baginda sayang. Dalam usia yang sudah lanjut Allah uji baginda untuk korbankan zuriat yang boleh membantu baginda ketika tua, tetapi baginda yakin Allah akan membantu baginda walau pun tanpa ada anak.

Tidak disebut perjuangan kalau tanpa pengorbanan. Kerana Islam tidak menang kalau tidak ada pengorbanan di kalangan para Rasul dan Nabi-Nabi A.S. Merekalah orang yang paling banyak diuji oleh Allah SWT.

Sabda Rasulullah SAW, Bermaksud

“Orang yang paling dahsyat menerima ujian adalah para nabi, kemudian ulamak dan orang yang seumpamanya”

http://www.niknasri.com/wp-content/uploads/2010/11/DSTG-rasmi-seminar-PAS-ganti-UMNO.jpg

Untuk Pas menggantikan umno yang sudah rapuh dan tidak bermaya untuk bergerak sendiri.Kerana umno hanya mempunyai talian hayat daripada media, wang dan jentera kerajaan sahaja. Umno sudah hilang roh perjuangan, ibarat seperti kayu reput, isinya dimakan bubuk, walau pun di luar nampak gah perkasa dan bergaya.

baca artikel penuh...di sini.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura