Tuesday, September 28, 2010

Perbalahan UMNO Terengganu tiada obat

Perbalahan diantara pemimpin Umno Terengganu sudah tidak ada ubatnya.

Pelantikan Naib Presiden Umno Dato’ Seri Hishamudin sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu tidak mengurangkan sedikit pun perbalahan Umno.

Perpecahan Umno Terengganu adalah kerana merebut pangkat dan jawatan yang menjanjikan habuan wang dan harta.

Sebagai contoh perpecahan Umno Kuala Terengganu kerana perebutan jawatan Penyelaras DUN Batu Buruk diantara bekas Ketua Pemuda Umno Mohd Sabri Alwi (Mat Kerak) dengan bekas Speaker DUN, Che Mohamad Jusoh

Perbalahan Umno Marang juga berlaku antara kumpulan menyokong bekas Menteri Besar Terengganu ditonjolkan oleh ADUN Alor Limbat Alias Abdullah, menyerang kumpulan menyokong Dato’ Ahmad Said, diketuai oleh bekas Ahli Parlimen Dato’ Abdul Rahman Bakar

Alias pada Sidang Dewan Undangan Negeri Disember tahun 2009 turut menyerang Menteri Besar dan menggelar Dato’ Ahmad Said sebagai ‘penipu’(pelawak).

Umno Besut, bahagian yang menjadi penyokong tegar Dato’ Seri Idris Jusoh, telah mengusulkan dalam Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Besut pada 11 Julai 2010 mendesak Ahmad Said mengekalkan bangunan Kompleks Imtiaz di Bukit Keluang sebagaimana doilaporkan Utusan Malaysia, 12 Julai 2010

Umno Setiu telah memalukan Timbalan Presiden, Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana balas dendam kepada Menteri Besar Ahmad Said.

Keempat-empat Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bahagian Setiu tidak hadir pada mesyuarat perwakilan Umno Setiu yang dirasmikan Muhyiddin pada 16 Julai 2010sebagaimana dilaporkan Sinar Harian 17 Julai 2010

Empat Adun terbabit ialah Ashaari Idris (Langkap), Abdul Halim Jusoh (Permaisuri), Khazan Che Mat (Batu Rakit) dan Ramlan Ali (Jabi). Kecuali Ramlan, tiga yang lain adalah pemegang jawatan utama dalam Umno Bahagian Setiu. Ashaari sebagai Timbalan Ketua Bahagian, Abdul Halim (Naib Ketua) dan Khazan (Ketua Pemuda).

Ekoran Perbalahan yang tidak henti-henti, Hishammuddin berkata rakyat sudah bosan dengan Umno Terengganu.

Dilaporkan oleh Sinar Harian & Berita Harian, 16 Ogos 2010 Hishammuddin mengulangi seruan agar para pemimpin Umno Terengganu berhenti berbalah atau terpaksa berdepan kemungkinan parti itu ditolak rakyat.

“Saya percaya orang ramai pun sudah bosan melihat kita (pemimpin Umno Terengganu) berkelahi sesama kita. Kita ada banyak lagi kerja untuk membina negara kita yang semakin sempit dan mencabar,” katanya.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura