Wednesday, August 19, 2009

PRK N.11 : Mesej Dari Monash University, Melbourne

petikan dari : URESPONS@HARAKAHDAILY

ROHAIZAT SEPATUTNYA TIDAK DIPILIH

Salam,

Saya, Mohd. Haidar bekas seorang pengamal undang-undang di Malaysia dan tidak pernah di"struck off" oleh BAR Council dan sedang bekerja di Monash University, Melbourne sekarang ini. Saya juga pernah berkerja di Crown Prosecutor, Victoria (Public Prosecutor, Victoria) di Australia.

Saya pernah melalui proces pilihan raya di Australia yang menyaksikan kekalahan mantan PM John Howard kepada PM Kevin Rudd. Di negara bukan Islam, negara dunia pertama, rakyat berfikiran terbuka, parti-parti yang memasuki gelanggang tidak ada meletakan calon yang boleh memberi nama yang tidak disenangi oleh para pengundi.

Malangnya di Malaysia orang yang sudah didapati bersalah dan nama disenaraihitamkan oleh BAR Council masih boleh menjadi calon. Saya tidak nampak mengapa perlu pilih orang seperti ini menjadi calon? Apakah sudah tidak ada tokoh muda yang berkelayakkan tinggi yang boleh menjadi calon UMNO?

Masalah ini amat serius di negara seperti Australia, Jepun, UK, Kanada, Italy tetapi mungkin tidak bagi USA dan Israel, tetapi masalah memilih calon bagi UMNO menampakkan siapakah UMNO yang sebenarnya. Sukar untuk saya mengulas tentang Rohaizat yang saya kenali di UIA dulu. Dia sebaya dengan saya.

Calon untuk mewakili parti bagi dunia pertama mestilah bersih dan mempamerkan watak yang baik. Kalah atau menang adalah adat gelanggang politik. Bukan apabila kalah kita sudah putus asa. Dalam dunia serba canggih sekarang, kita bukan sahaja memerlukan seorang tokoh yang bersih, amanah dan rendah diri. Kita mahu rekod pemimpin kita cemerlang. John Howard adalah seorang tokoh yang amat cemerlang, tetapi dia kalah kepada seorang perempuan yang tidak ketahui ramai. Kekalahannya adalah kerana dia terlalu mendabik dada bahawa dia dan partinya adalah satu-satu mengeluarkan Australia dari krisis ekonomi.

Rakyat cerdik, rakyat tahu menilai mana kaca dan permata. John Howard kalah di tempatnya, partinya hapir kalah disemua negeri di Australia melainkan di West Australia. Banyak menteri kencundang dan maruah partinya semkain merosot. Walaupun Kevin Rudd belum mempamerkan kejayaan cemerlang, tetapi sokongan kepada partinya masih lagi melebih 66% di seluruh Australia - mengikut bancian new 7 Australia dalam 2 - 3 bulan terdahulu - dalam bulan Mei (May).

Saya yakin bahawa Malaysia perlu mencari pemimpin-pemimpin yang cemerlang dan terbaik, tidak seorang pemimpin yang dikaitkan dengan soal pecah amanah oleh BAR Council (Malajlis Peguam). Saya tahu bagaimana sukarnya BAR Council untuk meng"struck off" seseorang pengamal undang-undang melainkan wujudnya bukti-bukti yang teramat kukuh. Ini adalah soal profession seorang yang terpelajar dan dipandang mulia oleh orang ramai.

Rohaizat perlu menjawap BAR Council terlebih dahulu sebelum dia menjawab soalan orang laon. Mengikut kawan-kawan saya yang masih lagi menjadi ahli BAR Council mereka tidak dapat menerima Rohaizat seperti saya tidak dapat menerimanya. Kes di"struck off" adalah satu maruah bagi seorang peguam. Kita merasa teramat malu apabila di"struck off" dari kumpulan kita sendiri. Melainkanlah jika kita ini parti nasionalis atau parti kedaearahan. Tetapi yang kita perlu malu adalah kepada Allah (SWT) dan bukannya kepada orang ramai atau sebaginya. Wassalam.

HAIDAR HASHIM _

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura