Monday, August 24, 2009

DUN Terengganu : RM361 Juta Lagi Untuk Kroni

written by EDITOR

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita9/P1020687.jpgKERAJAAN TERENGGANU dijangka membelanjakan Bajet Tambahan sebanyak RM361, 267, 300.00 untuk tujuan politik dan mengagih-agihkan projek kepada kroni.

Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu yang akan berlangsung selama dua hari pada 25 dan 26 Ogos ini dijangka tidak menghadapi masalah meluluskan Bajet tersebut.


Desas desus bertiup kencang, kumpulan yang menentang Dato’ Ahmad Said mempunyai cukup bilang seramai 18 orang dan mampu membawa undi tidak percaya kepada Menteri Besar Terengganu itu.


Justeru sekiranya mereka mahu menilai samada benar terdapat sokongan kepada kumpulan tersebut, mereka boleh membuat cubaan dengan tidak menyokong Bajet Tambahan yang akan diusulkan oleh ADUN Seberang Takir, Ahmad Razif Abdul Rahman.


Namun menurut ADUN Ladang, Dato’ Tengku Hassan Omar, sekiranya mereka tidak sokong (Bajet Tambahan), tak ada duitlah untuk mereka nak berbelanja.

Dari RM361, 27,300.00 itu, sebanyak RM80, 453, 300.00 adalah tambahan bagi perbelanjaan mengurus dan selebihnya sebanyak RM280, 814,000.00, adalah untuk perbelanjaan pembangunan.


Antara yang disenaraikan dalam Bajet Tambahan yang termasuk dlam perbelanjaan mengurus adalah yang akan dibelanjakan untuk tujuan politik.
http://www.buletinonline.net/images/stories/berita9/PreCouncilSidangDUN%20017.jpgBantuan Am Dalam Negeri sebanyak RM27, 200, 000.00 biasanya adalah agihan samada pemberian bantuan kebajikan masyarakat atau pun bantuan-bantuan lain.

Biasanya bantuan jenis ini akan disalurkan kepada ahli dan pengikut UMNO berdasarkan sokongan dan cadangan yang dibuat oleh Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK).

JKKK adalah badan yang cukup pakar dalam menentukan wang tersebut mesti sampai kepada orang-orang bawahan yang benar-benar ’hardcore’ UMNO.


Selain itu, RM6,000,000.00 lagi akan dibelanjakan bagi Dana Bakti Remaja yang semua sudah maklum, merupakan program kerajaan negeri membeli pengundi-pengundi muda dengan kadar RM500.00 seorang.


Golongan ini dipilih dari mereka yang akan ’cukup umur’ untuk menjadi pengundi, iaitu hampir atau telah mencapai umur 21 tahun.

Menurut sumber, mereka akan dipanggil bagi menyertai satu kursus dan dibayar sebanyak RM300.00, dan diminta mendaftar sebagai pengundi.
Setelah mendaftar, dan menunjukkan bukti mereka telah mendaftar sebagai pengundi serta setelah diserahkan salinan slip pendaftaran sebagai pengundi, mereka ada mendapat bayaran tambahan sebanyak RM200.00.

Manakala bajet tambahan dalam perbelanjaan pembangunan pula disenaraikan antaranya berkaitan pembinaan jambatan Pulau Sekati dan pembinaan jambatan Jeram.

Menurut ADUN Bukit Tunggal, Dr. Alias Razak, pembinaan jambatan Pulau Sekati ini telah lama diluluskan dan ianya termasuk dalam tanggungjawab kerajaan Persekutuan.

”Sudahlah tidak nampak apa-apa yang menunjukkan aktiviti pembinaan jambatan itu, sepatutnya kos pembinaan jambatan itu ditanggung oleh kerajaan Pusat,


”kalau tak silap saya ia telah diluluskan melalui peruntukan persekutuan, mengapa timbul pula dalam bajet tambahan kerajaan negeri,”katanya.

Menurut sumber, ia akan dibayar kepada kerja-kerja awal yang telah dilaksanakan, samada kerja-kerja perunding cara (consultation) atau kerja-kerja perkhidmatan lain.

Kerja-kerja ini biasanya kerja-kerja yang diserahkan kepada kontraktor kroni, dimana komisyen yang mudah akan didapati dari pemberian projek tersebut.


Begitu juga, tersenarai projek pembinaan jambatan Kampung Jeram yang dilancarkan oleh bekas Menteri Besar, Dato’ Seri Idris Jusoh, sejurus sebelum pilihanraya umum ke 12 Mac tahun 2008.

Sewaktu menghadiri kempen pilihanraya tersebut di kawasan Dewan Undangan Negeri Pengkalan Berangan, seorang pekerja sebuah syarikat konraktor telah memberitahu, syarikat tempat ia bekerja telah mendapat kontrak kerja-kerja pembinaannya.


Syarikat itu ada kaitanya dengan bekas Ahli Parlimen Marang, Dato’ Abdul Rahman Bakar, sebagai ’upah’ tindakan berdiam diri, apabila tidak dicalonkan untuk bertanding dalam pilihanraya itu.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita9/P1030033.jpg

Projek bernilai RM300 juta menghubungkan Jeram ke Kampung Tok Kong dan Bukit Guntong telah menjadi janji Barisan Nasional sejak 22 tahun lalu

Sidang DUN esok dan lusa (25 dan 26 Ogos) bakal dihangatkan dengan cadangan bajet tambahan kerajaan negeri Terengganu sebanyak RM361, 267, 300.00.


Bajet tambahan tersebut akan menjadikan negeri Terengganu sebagai sebuah negeri yang mempunyai bajet terbesar di Malaysia, bagi tahun 2009 dengan jumlah keseluruhan RM2.160 bilion.


Pada akhir tahun lalu kerajaan negeri telah meluluskan bajet bagi tahun 2009 sebanyak RM 1.799 bilion.

Nilai bajet tambahan tersebut lebih besar dari bajet tahunan yang telah diluluskan oleh kerajaan negeri Kelantan bagi tahun 2009 iaitu RM360 juta.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura