Saturday, August 29, 2009

Buat Kajian Sebelum Laksana Projek

KUALA TERENGGANU 29 Ogos Sabtu - Kerajaan negeri digesa supaya menjalankan kajian secara menyeluruh dan terperinci untuk menjalankan sesuatu projek agar tidak menimbulkan masalah pada masa akan datang.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kawasan Sura, Ustaz Haji Wan Hassan Mohd Ramli mengambil contoh kegagalan projek fertigasi yang melibatkan kos kira-kira RM20 juta.

Ustaz Hj Wan Hassan Mohd Ramli ketika
bersama Squad Pemuda Bersamamu
di Kampung Padang Jambu - gambar hiasan

Katanya, walaupun pihak kerajaan menyatakan projek itu tidak gagal tetapi memerlukan penambahbaikan, namun daripada maklumat dan tinjauannya ke beberapa kawasan projek tersebut didapati gagal.

Beliau berkata, hasil daripada tinjauan yang dibuat itu didapati kawasan tersebut ada yang terbengkalai dengan peralatan terbiar begitu sahaja.

Tambahnya, kerajaan juga tidak sepatutnya menyalahkan peserta dan pegawai yang terlibat dengan projek berkenaan apabila terbengkalai dan tidak dapat diusahakan.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas jawapan kerajaan negeri kepada soalan bertulisnya pada persidangan Dun, Selasa lalu.

Kerajaan negeri menyatakan bahawa projek itu dikatakan tidak gagal berdasarkan rekod pencapaian hasil yang melibatkan tanaman melon, cili dan tomato.

Namun begitu, kerajaan mengakui ia memerlukan penambahbaikan dan punca-punca yang memerlukannya kerana masalah dalam menentukan varieti yang sesuai dengan keadaan setempat dan memenuhi kehendak pasaran bagi tanaman seperti melon, cili dan tomato.

Terdapat masalah serangan musuh dan penyakit yang tidak dapat dikawal dengan berkesan oleh peserta kerana kebanyakan mereka bukan peserta sepenuh masa dalm projek berkenaan.

Kerajaan juga mengakui petani dan petani masih belum mempunyai pengalaman yang cukup dan belum mahir dalam mengurus dan melaksanakan projek itu yang menyebabkan ianya perlu kepada penambahbaikan.

Sebahagian petani tidak berminat kerana setelah menyertai projek dan mendapati pengurusan projek itu agak intensif dan mereka terpaksa diganti dengan peserta lain yang lebih bersedia, berminat dan berkeupayaan.

Bagi mengatasi masalah-masalah tersebut, beberapa langkah yang telah diambil iaitu meningkatkan latihan dan pengetahuan peserta dan pegawai terbabit supaya mereka memiliki tahap kemahiran yang tinggi.

Peserta yang tidak berminat telah diganti dengan peserta yang lebih berpotensi di samping meningkatkan kekerapan lawatan pegawai-pegawai pertanian ke kawasan projek fertigasi.

Selain itu, struktur dan peralatan fertigasi dipindahkan dari penempatan individu-individu yang sudah tidak berminat atau tidak berjaya kepada penempatan projek fertigasi berpotensi yang berada di bawah kelolaan Jabatan Pertanian Negeri.

Ustaz Haji Wan Hassan berkata, daripada jawapan tersebut jelas menunjukkan bahawa wujudnya kegagalan dalam pelaksaaan projek fertigasi yang dilaksanakan sejak 2006 lalu sempena Tahun Pertanian oleh bekas Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh.

Adun Hulu Besut, Nawi Mohamad pada persidangan Dun tahun lepas pernah menyatakan projek tersebut tidak berjaya berdasarkan rungutan para pesertanya.

Nawi yang juga Timbalan Ketua Umno Besut berkata, pada pandangan peserta bahawa projek itu tidak berapa berjaya kerana beberapa masalah yang timbul daripadanya.

dipetik dari akhbar tabloid Siasah terbaru
Bilangan 0164 yang sedang berada di pasaran

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura