Thursday, August 27, 2009

Haneyya Minta Batal Sekatan Di Gaza

HANEYYA MINTA PEMIMPIN ARAB DAN ISLAM BATAL SEKATAN DI GAZA

by PALESTINKINI

SELASA, 25 Ogos – Ismail Haneyya, Perdana Menteri Palestin telah memohon kepada para pemimpin Arab dan Islam untuk bertindak dalam membatalkan sekatan ekonomi ke atas Gaza dan menyelesaikan segala sengsara penduduk Palestin terutamanya di bulan Ramadhan ini.

Haneyya berkata demikian dalam satu upacara berbuka puasa bersama dengan organisasi Islam dengan kerjasama Hamas dan Persatuan Hari Raya di Qatar pada hari Sabtu. Haneyya menggesa negara Arab dan Islam yang lain mencontohi sumbangan Emir Qatar, Sheikh Khalifa bin Hamad sebanyak 10 juta dollar untuk pekerja dan nelayan di Gaza.

Beliau berterima kasih kepada Persatuan Hari Raya atas sumbangan mereka dan sumbangan Emir Qatar akan diagihkan kepada 100,000 pekerja dan nelayan di Gaza. Sheikh Ali Al-Suwaiji , ketua Persatuan Hari Raya, berkata mereka akan terus memberi bantuan dan akan mendesak Liga Arab agar bersungguh dalam membatalkan sekatan ke atas Gaza.

Dalam perkembangan yang lain, Haneyya mengucapkan tahniah kepada beberapa pemimpin Arab menyambut Ramadhan Mubarak dan melaporkan perkembangan terkini di Palestin. Para pemimpin Arab menyokong sepenuhnya perjuangan dan hak rakyat Palestin.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura