Monday, January 16, 2012

Tawaran Jingga

Dasar FELDA Pakatan Rakyat

Pernyataan Masalah


1. FELDA yang ada sekarang telah menyimpang dari matlamat asalnya iaitu untuk membantu rakyat termiskin memiliki tanah dan menjaga kepentingan peneroka dengan menyediakan perkhidmatan dan bantuan sokongan kepada mereka agar berdaya saing dan mendapat pulangan terbaik dari tanah dan tanaman mereka.

2. Sekarang, peneroka dilayan seolah-olah mereka pekerja ladang yang bermajikan sebuah konglomerat perladangan besar.

3. Masanya telah tiba untuk mengembalikan FELDA dan konsep rancangan tanah persekutuan kepada semangat asalnya; iaitu FELDA menyediakan perkhidmatan dan bantuan sokongan kepada peneroka sebagai tuan tanah agar mereka mendapat pulangan terbaik dari tanah dan tanaman mereka.

PR akan menghentikan penyenaraian FELDA Global Ventures

1. Penyenaraian Felda Global Ventures (FGV) adalah bertentangan dengan semangat asal penubuhan FELDA dan mengkhianati kedudukan peneroka sebagai tuan tanah.

2. Kumpulan FELDA kini mempunyai 137 syarikat yang aktif dalam pelbagai perniagaan. 47 adalah anak syarikat atau hakmilik FELDA Holding Berhad (FHB) manakala 90 lagi ditubuhkan di bawah FGV.

3. Bagi tahun kewangan 2010, FGV mencatat keuntungan sebelum cukai sebanyak RM366.37 juta sementara FHB mencatat keuntungan sebelum cukai sebanyak RM760.10 juta.

4. Sejak FGV ditubuhkan dalam tahun 2007, FHB terus mencatat keuntungan yang jauh lebih baik berbanding dengan FGV yang banyak rugi dengan pelaburan di luar negara yang diragui ketepatan nilai pelaburannya.

5. Kedua-dua syarikat FGV dan FHB ditubuhkan dan dibina di atas kekuatan kewangan hasil sumbangan peneroka-peneroka FELDA yang menjadi pelanggan kepada syarikat-syarikat ini.

6. Melalui penyenaraian, pegangan bersih peneroka dan kakitangan FELDA di dalam FHB (yang lebih menguntungkan) akan berkurangan seperti berikut:

7. Oleh yang demikian, penyenaraian kesemua syarikat perniagaan di bawah FELDA melalui suntikan ke dalam FGV yang akan disenaraikan di Bursa Kuala Lumpur wajib ditentang kerana:

Pegangan bersih peneroka dan  kakitangan FELDA dalam FHB
 
Sebelum penyenaraian 51%
Selepas penyenaraian 42.6%

a. Bertentangan dengan konsep asal FELDA yang menjunjung hak peneroka sebagai tuan tanah, bila mana syarikat-syarikat yang dibina di atas kekuatan kewangan hasil keringat peneroka diperjudikan di pasaran saham;

b. Penstrukturan entiti perniagaan FELDA di bawah FGV dan FHB yang dilakukan melalui penyenaraian bermakna peneroka terpaksa menanggung risiko kerugian syarikat-syarikat yang kurang berdaya saing yang kini berada di bawah FGV;

c. Penstrukturan itu juga bermakna peneroka dan kakitangan FELDA akan kehilangan lebih banyak pegangan di dalam syarikat-syarikat penting yang untung di dalam FHB, sebagai pertukaran kepada pegangan di dalam FGV;

d. Penyenaraian bermakna tanah-tanah yang diambil atau dibangunkan atas nama peneroka akan hilang dari pegangan peneroka apabila ia menjadi milik syarikat awam yang majoritinya bukan peneroka dan kakitangan FELDA.
 
baca artikel penuh...di sini.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura