Sunday, January 23, 2011

PRK Tenang : Islam Meletakkan Hak Yang Sama Rata Kepada Semua Penganutnya

DUNGUN 23 Januari, Ahad - Islam meletakkan hak yang sama rata kepada semua penganutnya tidak mengira jantina, latar belakang bangsa keturunan atau warna kulit.

Yang DiPertua PAS kawasan Dungun, Ustaz Wan Hassan Mohd Ramli berkata, persoalan siapa yang perlu diangkat menjadi pemimpin bukan isunya, sebaliknya apa yang menjadi keutamaan ialah soal kelayakan yang perlu dilihat dari perspektif Islam.

Menurutnya, Islam menuntut wanita juga perlu diangkat menjadi pemimpin untuk mengetengahkan beberapa isu berkaitan golongan diwakili.

Katanya, sejarah membuktikan, beberapa wanita yang diangkat menjadi pemimpin untuk mewakili rakyat terutama di negeri diperintah Pakatan Rakyat (PR) membuktikan keunggulannya dan berjaya melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dengan baik dan berkesan.

“Dalam hal ini, kita melihat keperluan Islam yang anjal kerana bagi sesetengah perkara, wanita memenuhi kriteria dan layak serta boleh diletakkan di barisan hadapan bersama lelaki sebagai pemimpin.

“Lagipun ia sebagai salah satu pendekatan untuk kita mengiktiraf sumbangan wanita selain dapat memartabatkan golongan itu seperti dilakukan junjungan besar nabi kita Muhammad SAW pada zaman pemerintahan baginda,” katanya.kepada Sinar Harian.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sura berkata demikian ketika mengulas isu pencalonan Normala Sudirman, bekas guru sebagai calon Pas menentang Mohd Azahar Ibrahim, bekas pentadbir tanah dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Tenang pada 30 Januari ini.

sumber : buletinonline.com

1 komen:

UMNO PARTI PENJARA on January 23, 2011 at 7:29 AM said...

selamat berkempen..









Wartawan-wartawan Sinar Harian yg tak menyokong Transformasi Besar Kepada Generasi Muda memang celaka. Memang beruk. Memang Setan :)
http://blog1malaysia.blogspot.com/

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura