Saturday, February 19, 2011

Buku Jingga : Kemenangan Permulaan PR Sebelum Menumbangkan BN Di PRU-13

TEMERLOH, 20 Feb : Walaupun dikecam hebat sebelum ini, tindakan Barisan Nasional (BN) baru-baru ini dalam memberikan insentif-insentif kepada rakyat semakin melegitimasikan reformasi yang dijanji oleh Pakatan Rakyat di dalam Buku Jingga, kata Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Antara janji dalam 100-hari Pakatan Rakyat yang dikecam hebat oleh BN sebelum ini ialah pemberian insentif RM500 gaji tambahan bulanan kepada para guru sekiranya diberikan mandat untuk memerintah pada pilihanraya umum ke 13.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menyifatkan janji Pakatan Rakyat kepada guru tersebut tidak realistik dan akan melingkupkan kewangan negara.

Namun, kata Tuan Ibrahim, pengumuman Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk memberikan ganjaran kepada 924 guru besar dari seluruh negara untuk menerima insentif sebanyak RM7,500 seorang telah membuktikan bahawa janji Pakatan rakyat kepada guru dapat dilaksanakan.

“Dalam tawaran tersebut, Pakatan Rakyat menyedari betapa terabainya guru-guru yang dibebani tugas yang tidak setimpal dengan tugas, maka Pakatan Rakyat berjanji akan menaikan gaji mereka sebanyak RM500 sebulan.

Keadaan ini mencemaskan BN kerana khuatir ribuan guru akan memberi undi kepada Pakatan Rakyat dalam pilihanraya umum akan datang.

Maka, tindakan menaikkan taraf elaun kepada Guru Besar dan Pengetua adalah secara mengejut dan pencapaian prestasi 600 peratus adalah luar biasa.

“Tindakan ini sekali lagi membuktikan apa yang dijanjikan oleh Pakatan Rakyat dalam tawaran merupakan perkara yang mampu dilaksanakan,” ujar Tuan Ibrahim, yang juga merupakan Pesuruhjaya PAS Pahang.

Terdahulu, Muhyiddin berkata seramai 12.1 peratus guru besar berjaya memimpin sekolah untuk melepasi sasaran prestasi ditetapkan, yang merupakan pertambahan sebanyak 600 peratus daripada jangkaan asal sebanyak dua peratus.

Muhyiddin turut mengumumkan bahawa insentif yang bakal diberikan adalah di bawah inisiatif “Tawaran Baru” di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan yang diumumkan tahun lalu, yang bakal menyaksikan setiap guru besar layak menerima RM7,500 seorang, lima peratus guru paling cemerlang akan menerima RM1,800 seorang dan selebihnya RM900 seorang.

Di samping itu, Tuan Ibrahim turut menyifatkan bahawa tindakan Najib untuk merendahkan kadar tol dari RM 1.60 ke RM 1 di Plaza Tol Petaling Jaya Selatan 2, Lebuh Raya Baru Pantai, N-P-E, di Kampung Medan sebagai satu bukti lagi keresahan Barisan Nasional terhadap tawaran 100-hari Pakatan Rakyat walaupun sebelumnya kerajaan berulang kali menafikan apa yang ditawarkan dalam Buku Jingga berhubung pelarasan kadar tol.

“Bahkan PR yakin menjelang pilihanraya umum akan banyak lagi tawaran yang bertepatan dengan tawaran Buku Jingga akan diberikan kepada rakyat. Ini kemenangan permulaan kepada apa yang kita perjuangkan, manakala kemenangan berikutnya ialah kejayaan menumbangkan BN dalam pilihanraya umum akan datang,” katanya.

Dalam tawaran 100-harinya, Pakatan Rakyat telah berjanji untuk menghapuskan sistem tol dengan mengarahkan Khazanah Nasional Berhad, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan badan milik kerajaan yang memiliki konsesi lebuh raya untuk menyempurnakan ambil alih aset lebuh raya oleh kerajaan.

sumber : harakahdaily.net

1 komen:

UMNO PARTI PENJARA on February 23, 2011 at 7:11 AM said...

kemenangan di pihak generasi muda dan generasi baru..









--------------------------------------------------------------------------------------------
Transformasi besar kpd generasi muda - Generasi baru wajib 'membunuh' beruk-beruk tua nyanyuk Sinar Harian yang Nak MampuS...BACUL!!
http://Blog1Malaysia.blogspot.com/

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura