Sunday, October 31, 2010

4 Gunung Berapi Di Indonesia Meletup





INDONESIA 31 OKT : Di tengah letusan Gunung Merapi yang sedang berlangsung di Jawa Tengah, pihak berkuasa telah memberi amaran bahawa dua gunung berapi lain pada waspada tahap tinggi, dan yang ketiga Anak Krakatau telah menghasilkan 117 letusan kecil sejak Rabu lalu.

Dua gunung berapi lain ialah Gunung Karangetang di Pulau Siau di Sulawesi Utara dan Gunung Ibu di Pulau Halmahera di Maluku Utara diletakkan di tahap yang lebih tinggi pada "siap sedia," hanya satu tahap di bawah siap sedia penuh di tahap 4.

Karangetang dianggap gunung berapi yang paling aktif di Nusantara, dengan 41 letupan besar sejak 1675. Letupan terakhir pada pada 6 Ogos lepas diyakini telah mengorbankan empat orang.

Hendrasto, seorang pegawai dari Vulkanologi dan Mitigasi Bencana Geologi Badan (PVMBG) berkata pada Jumaat lepas Anak Krakatau diletakkan ke Tahap 2 waspada sejak Oktober tahun lalu, sudah mula kembali meletus bulan lepas.

Dalam masa yang sama dilaporkan bahawa Gunung Galunggung di Tasikmalaya, Jawa Barat, dan Gunung Dempo di Pagaralam, Sumatera Selatan, telah menunjukkan peningkatan aktiviti gunung berapi juga.

Terdapat 18 gunung berapi aktif di seluruh Indonesia buat masa kini.

Di Sumatera, ia termasuk Gunung Sinabung di Sumatera Utara, Kampong di Sumatera Barat, Kaba di Bengkulu, Kerinci di Jambi dan Anak Krakatau.

Sinabung mula meletus pada tarikh 29 Ogos setelah 'tidur' selama 400 tahun.

Letupan terakhir utamanya, pada 7 September, memuntahkan abu gunung berapi lebih dari 5,000 meter ke atmosfera.

Gunung berapi di Jawa Papandayan di Jawa Barat, Slamet di Yogyakarta dan Semeru dan Bromo di Jawa Timur di letakkan di tahap 2.

Dalam pada itu Tahap 2 diletakkan di Gunung Batur di Bali, Sangeang Api dan Rinjani di Nusa Tenggara Barat, dan Egon dan Rokatenda di Nusa Tenggara Timur. Lebih jauh ke timur, tahap "waspada" dari Soputan dan Lokon di Sulawesi Utara, dan Dukono dan Gamalama di Maluku Utara.

sumber : tvsnews.net

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura