Thursday, May 20, 2010

Beri Wang Hanya Jika Menang : Pengundi Rasa Dirinya Terhina - Tian Chua

Ketua Biro Strategi PKR, Tian Chua menuding jari kepada Najib Razak, yang mengubah "pendekatan tradisional" Barisan Nasional, dengan mengenakan syarat apabila menabur gula pilihan raya, sehingga pengundi rasa dirinya terhina, dan akhirnya menjurus kepada kekalahan BN dalam PRK Sibu.

Ketika mengulas keputusan beberapa PRK yang lalu, dari Bagan Pinang, Hulu Selangor sehinggalah Sibu, Tian Chua (gambar kiri) menganggap tema dan mesej kempen BN cukup jelas dan konsisten, iaitu penekanan kepada gagasan "1 Malaysia " dan "pembangunan".

Namun demikian, berbeza dengan pendekatan BN sebelum ini, iaitu menabur peruntukan dana tidak kira menang atau kalau, pendekatan Najib yang mengenakan syarat "beri (peruntukan) hanya jika menang", mencungkil rasa jijik di kalangan pengundi. "Ia menyentuh soal maruah, pengundi merasakan diri mereka terhina (insulted)," kata Tian Chua.

Perdana Menteri merangkap Pengerusi BN, Najib Razak menjanjikan peruntukan RM 3 juta kepada SRJK (C) Rasa ketika berkempen dalam PRK Hulu Selangor, kemudian membuat janji yang sama dengan penduduk Rejang Park semasa PRK Sibu, dengan menambah peruntukan kepada RM5 juta. Janji ini jelas tidak membawa "pulangan yang setimpal" kepada BN apabila pengundi Rasa memberi 82% sokongan kepada PKR-PR dalam PRK Hulu Selangor, dan pengundi Rejang Park pula menambah sokongannya kepada DAP-PR dalam PRK Sibu.

Berdepan secara langsung dengan khalayak yang berbilang kaum

Demikianlah analisa Tian Chua dalam satu forum yang membincangkan PRK Sibu, anjuran MerdekaReview bersama Jawatankuasa Sosial-Ekonomi Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor, semalam. Selain Tian Chua, barisan ahli panel termasuklah ADUN Teratai-DAP Jenice Lee, Penyelaras Sibu Election Watch (SEW) Ong Boon Keong dan wartawan MerdekaReview, Wong Shu Qi.

Kemenangan DAP di Sibu bagaimanapun dilihat sebagai kemenangan bersama parti komponen PR oleh Tian Chua, menjelaskan bagaimana PKR dan PAS membentuk satu pakatan yang berbilang kaum dengan DAP untuk menentang SUPP-BN. Tian Chua melihat "kepelbagaian" sebagai kekuatan PR, yang boleh diuji secara terbuka. Barisan pimpinannya yang terdiri daripada pelbagai kaum, perlu berdepan dengan khalayak yang juga daripada pelbagai kaum.

"Maka, Nizar (pemimpin PAS) perlu berdepan dengan pengundi kristian yang mempertikaikan PAS," jelas Tian Chua, sebaliknya BN walaupun memperlihatkan kepelbagaian lantaran tekanan yang dihadapinya sejak kemunculan PR, tetapi ia berbentuk "kepelbagaian secara berasingan". Tian Chua berkata, BN masih beroperasi dalam model di mana pemimpinnya hanya berdepan dengan kelompok yang khusus secara berasingan, tetapi bukan berdepan secara langsung khalayak yang majmuk.

Bagaimana golongan bawahan dimanfaatkan secara langsung?

Dalam keadaan sedemikian, Tian Chua yakin bahawa PR akan terus mendominasi wacana politik tempatan, sehingga PRU yang akan datang. Persoalannya, sejauh manakah PR berjaya mengolah persetujuan golongan bawahan bahawa politik baru yang didukung PR boleh memanfaatkan mereka secara langsung?

baca artikel penuh...di sini.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura