Wednesday, June 27, 2012

Pilihanraya Musim Haji : Sebuah Panduan Hukum


Oleh Dr. Zaharuddin Abd Rahman

Saya dan rakan-rakan asatizah kerap ditanya hukum dan pandangan kami berkaitan ura-ura jika pilihanraya dilaksanakan sewaktu musim haji, adakah ia dibenarkan di dalam Islam? Sebagai panduan sebelum sesuatu yang buruk itu berlaku, respons dan jawapan ini diberikan, kerana jika pandangan sebegini lewat diberikan sesudah keputusan pihak berkuasa dilakukan, pandangan berkaitan hal ini tiada boleh memberikan banyak kesan lagi.

Justeru, sebelum terlambat dan juga sebagai jawapan kepada sebuah soalan, ia dicoretkan. Di dalam sistem demokrasi, pilihanraya dan proses pengundian adalah ibarat suatu mahkamah besar bagi memilih siapa yang lebih layak diberikan amanah memerintah, maka sewaktu sistem demokrasi dijadikan panduan dan diterima oleh majoriti rakyat, tugas terbesar kerajaan melalui Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) adalah memastikan semaksima mungkin penyertaan rakyat dalam pilihanraya, justeru kempen untuk pendaftaran pengundi mestilah dipertingkatkan kecanggihannya dan dipermudah di seluruh tanahair.

Rakyat selaku pengundi layak yang berada di luar negara perlu di jamin hak mereka agar boleh mengundi melalui kaedah yang berkesan lagi dipercayai. Justeru, Pilihanraya dan proses pengundian TIDAK SAMA SEKALI WAJAR dilaksanakan sewaktu musim perayaan dan ibadah umat Islam khususnya musim haji yang mana berpuluh ribu jemaah haji dan petugas haji sedang berada di luar Negara.

Lalu terhalang dari menunaikan hak dan kewajiban mengundi atau menjadi calon. Sekiranya pilihanraya tetap dilakukan di musim haji, itu tentunya merupakan suatu pengkhianatan terhadap amanah dan sistem pemilihan. Ini adalah kerana proses pengundi adalah suatu proses KESAKSIAN.

 Baca lagi....DI SINI

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura