Friday, July 9, 2010

Ahmadinejad : Amerika 'Diktator Global'

ABUJA : Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad, menggelar Amerika Syarikat sebagai diktator global serta menghentam Israel atas tindak tanduk rejim Zionis itu di Palestin, selepas tiba di Nigeria untuk menghadiri sidang kemuncak Kumpulan Lapan Negara Islam Membangun (D-8).

AHMADINEJAD ketika hadir pada  sidang kemuncak  D-8 di Abuja,  Nigeria, semalam.
AHMADINEJAD ketika hadir pada sidang
kemuncak
D-8 di Abuja, Nigeria.

Mereka mendabik dada sebagai pemimpin antarabangsa dan semua orang pun tahu sesiapa juga yang berkata begitu adalah diktator.

Era pemerintahan diktator sudah tamat, kata pemimpin itu yang merujuk kepada Amerika kepada beratus-ratus orang di kedutaan Iran di sini yang dialih bahasa oleh seorang penterjemah.

Mengulas mengenai Israel, Ahmadinejad berkata: Penjajah sepatutnya membubarkan bala tentera zalim mereka daripada wujud di muka bumi ini.

Ahmadinejad meneruskan nada lantangnya mengutuk dua negara itu ketika negaranya dikenakan sekatan baru oleh negara Barat berhubung program nuklearnya.

Kehadiran Ahmadinejad dan kata-katanya disambut dengan tepukan gemuruh penduduk tempatan yang melaungkan warga Nigeria menyokong Iran.

Nigeria adalah negara di sebelah Afrika Barat dan separuh daripada 150 juta rakyatnya beragama Islam.

Kita akan menamatkan pendirian penduduk Palestin. Pelarian Palestin akan pulang ke tanah air mereka, kita akan sambut kemenangan tidak lama lagi, kata Ahmadinejad.

Sekatan terbaru ke atas Iran dikenakan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bulan lalu diketuai oleh Amerika dan Kesatuan Eropah yang mengumumkan tindakan tambahan ke atas Teheran.

Kerajaan Barat mengesyaki program nuklear Iran sebenarnya bertujuan membina senjata atom meskipun berkali-kali dinafikan oleh Teheran yang menegaskan ia semata-mata untuk mengumpul tenaga dan penyelidikan perubatan.

sumber : bharian.com

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura