Friday, November 7, 2008

Panggilan Kaabah


Assalamualaikum wbt...

Labbaik Allah Humma Labbaik
Labbaik Allah Humma Labbaik
Labbaik ala Shareeka laka Labbaik
Labbaik ala Shareeka laka Labbaik
Innil Hamda, Innil Hamda
Wan Ni'mata, Wan Ni'mata
Laka wal Mulk, Laka wal Mulk
Laa Shareeka Lak

Lebih kurang sepurnama lagi kita sekalian umat Muhammad akan menyambut satu lagi perayaan. Hari Raya Aidil Adha atau pon Hari Raya Korban. Saat ini jemaah haji sedang berlepas ke destinasi nan satu. Destinasi yang menyatukan umat manusia tanpa mengira warna kulit, keturunan, pangkat dan darjat serta fahaman politiknya. Tanah yang dikenali sebagai tanah haram, haram untuk kafirin memasukinya, tetapi sekarang ini lembaga-lembaga mereka sudah bertapak di sana. Bagi yang pernah sampai kesana pasti pernah berjumpa dengannya...

Lembaga yang dimaksudkan adalah KFC yang terletak ditepi Masjidil Haram, Mc Donald di Hotel Hilton termasuk hotel itu sendiri dan mungkin ada yang lainnya lagi. Walaupun orang kafir tidak kesana, akan tetapi mereka menghantar lembaga-lembaga sebegini untuk terus merasuk umat Islam. Rasukan dari sudut jenama mereka, rasukan selera dan nafsu berperanan untuk melalaikan konsentrasi ibadat bagi ahli 'Rukun Islam keLima'. Daku mendoakan semoga Jamaah Haji istiqomah didalam mengerjakan ibadat ini. Semoga mendapat haji yang Mabrur, bukannya Marlboro.

Maka berbondong-bondonglah keluarga menghantar jamaah di Airport sebagai tanda sokongan, tidak kurang dengan esak dan tangisnya, ampun dan maaf dipinta, dan yang specialnya doa dikirim. Ada yang minta berdoa di maqam nabi, minta panjang umur, minta murah rezeki, minta zuriat, dipertemukan jodoh dan sebagainya( agak2 ada tak yang minta tambah bini??). Penulis pon tidak pasti adakah ahli jemaah dapat mengingati akan semua kiriman tersebut. Berkaitan dengan doa suka penulis ingatkan kepada semua yang sayangkan ISLAM agar berdoa untuk perjuangan Islam ini. Berdoa untuk perjuangan PAS di Malaysia agar diberikan kekuatan kepada ahlinya untuk mengharungi cabaran-cabaran yang mendatang. Selain itu, doa untuk perjuangan Islam walau dimana jua, fi kulli makaan wafi kulii zamaan.

Bagi kita yang berada di tanah air dah sibuk mencari lembu dan kerbau untuk dijadikan korban. Segelintir surau dah penuh senarai Korban dan Aqiqah. Namun yang belom buat persiapan pon ada. Di pantai timur, perayaannya agak meriah apabil tibanya Raya Haji. Sanak-saudara pulang kekampung bergotong-royong menyembelih, melapah dan mengagihkan daging-daging tersebut. Tidak kurang juga yang sambung kunjugan raya yang tidak sempat dihabiskan pada Aidil Fitri yang lalu.

BAGI YANG NAK MASUK BAHAGIAN KORBAN DAN AQIQAH KALI INI BOLEH BERHUBUNG DENGAN SURAU_SURAU DI SEKITAR DUN SURA

ababil

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura