Sunday, August 3, 2014

ADUN Sura Saran Polis Pertingkat Rondaan dan Rangka Pelan Bertindak Lebih Berkesan

DUNGUN, 4 Ogos 2014 - ADUN Sura, Y.B. Haji Wan Hapandi Wan Nik meminta pihak polis mempertingkatkan rondaan di kawasan yang kerap berlaku kejadian pecah rumah dan kecurian khususnya di bandar Dungun dan sekitarnya.
 
“Kita yakin pihak polis mempunyai rekod lokasi yang kerap berlakunya jenayah pecah rumah ini, berdasarkan rekod yang ada ini kekerapan rondaan di kawasan berkenaan termasuk di premis yang tidak berpenghuni perlu dipertingkatkan seperti di PASTI dan lain-lain premis pendidikan yang tidak menyediakan perkhidmatan pengawal keselamatan, “ beliau menyarankan langkah demikian merujuk kejadian kecurian di PASTI As-Syakirin, Tanah Lot di sini.
 “Dan melalui Cawangan Pencegahan Jenayah (CPJ) disarankan merangka pelan bertindak yang lebih berkesan untuk mencegah kejadian seumpama ini dari terus berulang, “ ujar beliau yang juga merupakan Ketua Lajnah Kebajikan & Kemasyarakatan PAS Kawasan Dungun.

Dalam kejadian yang disedari pagi Khamis 31 Julai itu, bahagian bawah yang menempatkan dua kelas PASTI telah digeledah dan pendawaian elektrik telah dicuri, penjenayah dipercayai menceroboh masuk melalui tingkap belakang berdasarkan kesan umpilan penghadang tingkap yang rosak. 

Berikutan kejadian tersebut, tindakan segera pungutan derma kilat telah diusahakan melalui Pemuda PAS DUN Sura dan PAS Cawangan Tanah Lot, memandangkan sesi persekolahan sempena cuti Aidilfitri bermula pada Ahad 3 Ogos. Sejumlah RM6,000 berjaya dipungut untuk menampung kos pendawaian elektrik dan pemasangan grill tingkap. 


“Memandangkan sesi persekolahan bermula 3 Ogos, tindakan segera telah dilakukan untuk keselesaan para pelajar dan guru dan Alhamdulillah dengan inisiatif yang turut diusahakan oleh Pemuda PAS DUN Sura, kerja-kerja baikpulih telah diusahakan, “ demikian menurut Ketua PAS Cawangan Tanah Lot, Haji Mohd Amin Hamid yang turut mengucapkan terima kasih kepada para dermawan di atas sumbangan yang telah diberikan.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura