Saturday, July 26, 2008

Cerita Sebenar Isu Muzakarah

"Semalam al-Fadhil ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man merangkap Pesuruhjaya PAS Pahang dalam ceramahnya Isra' Mikraj di Hulu Bernam Selangor malam tadi 25.07.08. Beliau sempat membuat penjelasan mengenai isu muzakarah dan hakikat yang sebenarnya berlaku.

Ini adalah APA yang saya faham dari rakaman ceramah yang direkod oleh sahabat saya yang hadir mendengar ceramah tersebut.

Kepada ahli-ahli PAS yang tidak setuju dan marah akan isu ini fahamilah bahawa tanggapan anda semua adalah salah dan baliklah ke pangkal jalan. Jangan percaya bulat-bulat sesuatu berita kecuali setelah anda menyelidik dan PASTI ianya betul.

Nampaknya sebahagian ahli PAS sudah termakan dengan berita luar terdahulu dan cepat tergadah dengan membuat persepsi begini dan begitu hingga menampakkan perbalahan dan rencan. Malu kita dibuatnya. Tidakkah kita dalam satu jemaah perlu meletakkan kepercayaan kepada pemimpin yang kita pilih. Saya percaya dan anda juga bahawa pimpinan PAS takkan melupai kejahatan yang UMNO buat terhadap bangsa kita Melayu beragama Islam dan juga rakan-rakan kita dari bangsa India dan Cina yang sudah beralih menyokong PAS.

Tidakkah saudara memahami bagaimana PAS beroganisasi.. dan apa-apa perkara besar berkenaan hala tuju PARTI hendaklah terlebih dahulu mendapat persetujuan SYURA! Kenapa kita cepat sangat melenting. PAK LAH sengaja mahu mensensasikan cerita dan berita ini supaya kita berbalah. Takkan semudah itu kita KALAH... hanya dengan berita yang kita tak tahu usul pangkal mana benar mana SALAH!

Tuan Ibrahim menjelaskan bahawa UMNO sendiri yang memohon hendak berjumpa dengan PAS. PAS adalah parti terbuka.. hatta Allah sendiri menyuruh kita menerima perdamaian dari musuh sekiranya mereka datang secara damai.

وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

"Dan jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakalah kepada Allah. Sesungguhnya Ia Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (Al-Anfal:61)

Oleh yang demikian PAS menerima untuk berbincang dengan UMNO tetapi hanya berkaitan dengan agama dan kebaikan bangsa.

Apa yang PAS mohon dengan tanpa berjanji apa-apa ialah:

1. Kalau UMNO betul-betul memperjuangkan Melayu... Pulangkan semula royalti Minyak! Pak lah kata setuju...

2. Kalau UMNO betul-betul memperjuangkan Melayu... daratkan semula saluran gas melalui Kelantan dan bukannya Thailand! Pak lah kata setuju...

3. Kalau UMNO betul-betul memperjuangkan Melayu... Luluskan semula permit HARAKAH 2 kali seminggu! Pak lah kata setuju...

4. Kalau UMNO betul-betul memperjuangkan Melayu... bebaskan TAWANAN ISA!!! Itulah apa yang diterangkan oleh Tuan Ibrahim secara ringkas..

dan apa yang kita lihat sekarang semuanya telah dibuat oleh PAK LAH.. cuma tidak semua tawanan ISA yang dibebaskan.... Adakah ini kita perlu pertikaikan.... PAS berjaya mendapatkan sebahagian besar manfaat bangsa tanpa mengadaikan perjuanganNYA... ALLAHU AKBAR!!

Jadilah ahli PAS yang bijak berfikir dan beraklak kepada pemimpin kita.. mohon maaflah daripada mereka secara ikhlas....

Sumber : TranungKite Online

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura