Thursday, May 10, 2012

Selepas Sebulan Gesaan YDP PAS Dungun...Loji Proses Gas Meletup

KEMAMAN/ DUNGUN – Dua orang meninggal dunia dan 23 lagi mengalami kecederaan selepas letupan berlaku di Loji Pemprosesan Gas 3 (GPP3), Kawasan Projek PRR, Kompleks A milik Petronas di Kertih, pada kira-kira jam 3 petang Khamis 10 Mei.

Mereka adalah antara kakitangan syarikat kontraktor Konsortium Hyundai-PFCE yang sedang bekerja di loji tersebut bersama kira-kira 2,000 orang sedang bertugas di sekitar kawasan berkenaan.

Bernama melaporkan, salah seorang pekerja yang meninggal dunia, Rosli Mansor, 31, disahkanmenemui ajalnya di tempat kejadian.

Sementara itu, pekerja lain yang tercedera  dan dikejarkan ke Hospital Kemaman dan Hospital Dungun untuk rawatan lanjut.

Menurut seorang pekerja ayang menjadi saksi kejadian, letupan tersebut berlaku kerana kerja yang dilaksanakan tidak mengikut prosedur.

“(letupan) jadi sebab kerja tidak mengikut prosedur, tambahan dalam longkang sedalam 20kaki ada gas mendap, dan kebetulan juga ada orang (pekerja) sedang ‘welding’ paip,”ujarnya ketika dihubungi skuad BO.

Beliau yang tidak mahu dikenali berkata, kesan letupan sangat kuat sehingga longkang tersebut pecah.

Menurutnya, sebelum ini sudah dua kali berlaku kejadian seumpama itu, namun pihak berkenaan tidak tidak mengambil langkah keselamatan sewajarnya.

Pada 5 April lalu, seramai 27 orang pekerja dari syarikat yang sama telah terhidu gas semasa melaksanakan kerja-kerja penyelenggaraan kawasan industri terbabit.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sura, Ustaz Wan Hassan Mohd Ramli ketika mengulas kejadian tersebut menggesa, supaya pihak berkuasa kerajaan Malaysia dan pemain utama industri petroliam negara Petronas meningkatkan langkah-langkah keselamatan.

Namun begitu, dalam tempoh kira-kira sebulan, kawasan perindustrian minyak dan gas utama negara di Kerteh itu mengalami kejadian letupan pula.

2 komen:

basic_2009 on May 13, 2012 at 9:36 PM said...

PANAS : AKHIRNYA SIAPA PENYEBAR VIDEO ICE CREAM AZMIN TERJAWAB?

Azmin mengamuk sakan sebab video aiskrimnya sudah tersebar. Satu dunia sudah tahu dia kaki aiskrim. Dia dah nafi tapi orang ramai tahu itu memang dia. Pakar pembuat burger terkenal di Shah Alam pun dah sahkan itu memang dia!

Aku kadang-kadang naik pening gak dengan Azmin ni, bini dia kat umah tak de la pulak dia suruh makan aiskrim dia. Pak Usop Santorian kata Azmin sibuk sangat sampai masa untuk menikmati askrim pun tak de. Itu yang terpaksa dia menikmatinya kat luar!

Kalau betul la apa yang Si Usop tu cakap, aku kesian gak la dengan si Assmin tu. Anwar memang tak patut! Tahu la dia nak jadi PM tapi at least bagi la masa kat assmin untuk menikmati aiskrim bersama isterinya. Sekarang ni sapa yang susah? Video aiskrim dia tersebar macam karipap panas!

Assmin sudah panik. Anwar hanya gelak sakan. Anwar cakap, relak la bro... u baru kena satu video. sambil tu, anwar asyik nyanyi lagu, "kita serupa... hadirmu untuk mengubat lukaaa..... "!

Aku pun tertanya-tanya juga, macamana video aiskrim yang begitu privasi tu boleh sampai kat tangan blogger! Memang la assmin boleh bagi alasan kata itu kerja ameno! Kalau nak citer bab alasan salah ameno ni, kote anwar tak naik masa jumpa azizah pun dia salahkan ameno! Tsunami kat Aceh pun dia kata salah ameno! Itu alasan tersurat yang satu malaya dah boleh agak! Orang nak tau apa yang tersirat dan berselirat disebalik video tu!!

Ada orang suh aku pergi jumpa Tok Mudin yang sedang bertapa di Bukit Antarabangsa bagi mendapatkan jawapan! Aku pun pergilah! Dipendekkan citer, sampai sana aku jumpa la dengan Tok Mudin tu. dia bahasakan dirinya sebagai Wak Kontol!

Maka dia tanya apa tujuan aku datang dari jauh! Tapi sebelum aku jawab dia terus potong, dia kata tak payah cakap, dia dah tau apa tujuan aku ke sana. Dalam hati aku, punyalah hebat wak kontol ni...

Katanya masa kecik dulu, dia lah yang sunatkan assmin anak pak ali tu. dia cakap selepas sunatkan assmin, malam tu dia mimpi pelik.. aku tanya apa mimpi pelik tu? dia kata dia mimpi assmin makan aiskrim Monggolia! Aku cakap tak pernah dengar pun aiskrim tu... Magnolia ada larrr! Dia cakap ada... Monggolia tu aiskrim yang pernah popular satu masa dulu, macam2 dia kelentong nak tegakkan benang yang basah! Aku ingat anwar jer spesis macam ni, rupanya tok mudin ni pun sama jer!.... lantak dia! Letih layan wak sekor ni.. aku nak tau citer lain, lain yang dia merapu... aku nak tanya apa kes pasal video tu!

Akhirnya setelah letih si wak ni merapu baru lah dia citer... dia cakap kalau ko nak tau, ada orang yang nak balas dendam kat assmin! Wow! Citer dah jadi semakin menarik! Aku makin teruja! Katanya dulu assmin dah buat onar! Dia pergi letak video camera kat ofis kawan dia untuk rakam aksi panas kawan dia tu... tapi plan dia gagal! Orang tu dapat tangkap. Dia sudah marah! Dia mahu balas dendam! Dia mahu kenakan assmin! Ooo itu citernya!

Aku tanya sapa kawan dia tu! Wak Kontol kata dia tak boleh pecah lubang. Kalau dia pecah lubang, dia masak! dia tak boleh cari makan kat Selangor lagi sebab orang tu kuasa dia besar.. menteri yang paling besar kat Selangor! Orangnya agak gagap bila bercakap tapi tak gagap bila berkaraoke!

Aku kecewa dan hampa sebab tak dapat tahu sapa orang tu. Dalam hati aku, sial betul Wak Kontol ni.. punyalah jauh aku datang... last2 dia tak nak citer kat aku sapa orang tu!!! Dalam perjalanan balik, aku terfikir, kawan assmin yang gagap hanya sorang sahaja... Entah kenapa aku terbayang mamat yang rambutnya berserabai ni....


tapi aku tak percaya yang mamat ni punya keje. pada aku kalau mamat ni yang panjat syiling apartment semata-mata nak rakam aksi panas, dah lama syiling tu roboh. dah lama dia jatuh macam nangka busuk! tengok badan la beb! usahkan nak panjat, nak lari dari FRU masa Bershit ari tu pun aku rasa dia tak larat. Apa pun biarlah ianya kekal menjadi misteri di nusantara!!!! - Nukilan Tok Janggut.

basic_2009 on May 13, 2012 at 9:37 PM said...

Satu-satunya pendidikan percuma PAS adalah pendidikan seks. Bab-bab khusus adalah sek bebas, LGBT, seks dalam jamban dan seks dengan bini orang. Bab tambahan, kalau kantoi salahkan UMNO.

errrr...selama dia pandang Anwar dan Ambiga, tak kelihatan ke pada wajah mereka yang sebenarnya pelopor kepada kegiatan seks songsang ?

====


Satu-satunya pendidikan percuma PAS adalah pendidikan seks. Bab-bab khusus adalah sek bebas, LGBT, seks dalam jamban dan seks dengan bini orang. Bab tambahan, kalau kantoi salahkan UMNO.

errrr...selama dia pandang Anwar dan Ambiga, tak kelihatan ke pada wajah mereka yang sebenarnya pelopor kepada kegiatan seks songsang ?

====


Satu-satunya pendidikan percuma PAS adalah pendidikan seks. Bab-bab khusus adalah sek bebas, LGBT, seks dalam jamban dan seks dengan bini orang. Bab tambahan, kalau kantoi salahkan UMNO.

errrr...selama dia pandang Anwar dan Ambiga, tak kelihatan ke pada wajah mereka yang sebenarnya pelopor kepada kegiatan seks songsang ?

====

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura