Thursday, January 29, 2009

Dua Minggu Berlalu, Wan Farid Bagai Jatuh Ditimpa Tangga

http://buletinonline.net/images/stories/berita/wfaridtengokwahidmenang.jpg

sumber : Buletinonline

Kuala Terengganu
– Selepas dua minggu UMNO dan Barisan Nasional kalah dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu, jentera UMNO Terengganu masih terus menyalahkan dan memburuk-burukkan bekas calonnya, Dato’ Wan Ahmad Farid.


Dalam satu laporan bedah siasat yang bertajuk ‘Laporan Jawatankuasa Pemantau’ UMNO Perhubungan Terengganu, meletakkan faktor calon sebagai faktor kedua mengapa UMNO kalah dalam pilihanraya tersebut.

Laporan tersebut mendedahkan, walaupun sepatutnya yang bertanding adalah parti dan bukannya calon, tetapi setiap kali pengumuman calon dibuat, pemimpin dan ahli UMNO sendiri terjebak mensensasikan isu calon sehingga memberi kelebihan kepada lawan.

Bekas calon UMNO/BN bagai jatuh ditimpan tangga, setelah mengalami kekalahan pada 17 Januari lalu, peribadinya masih menjadi ungkitan dan bangkitan dikalangan ahli-ahli UMNO.


“Calon yang didakwa sebagai ego, elit dan bangsawan seolah-olah diakui oleh Jentera UMNO sendiri dan pemimpin UMNO tempatan samada di peringkat cawangan sehingga ke peringkat tinggi,


“di dalam suatu ceramah Parti Keadilan Rakyat, penceramah menyatakan bahawa calon BN bukan sahaja ditolak oleh PAS malah oleh orang BN /UMNO sendiri,”tulis laporan tersebut yang dipengerusikan oleh veteran UMNO Terengganu, Dato’ Hj Awang Jabar.


Dalam satu lagi laporan post-mortem yang disalinkan kepada Buletinonline menyatakan pengumuman calon UMNO/BN yang dibuat awal telah memberi kesan yang kurang baik kepada UMNO/BN.


Laporan tersebut menyebut, dalam tempoh 16 hari sebelum hari penamaan sebab dalam tempoh itu orang ramai menjadikan calun sebagai bahan perbincangan menyebabkan berbagai2 kelemahan calun dibongkar.

Antara lainnya, Wan Farid dibelasah dengan penyenaraian kelemahan-kelemahan sebagai calon seperti dibawah;

  1. Calon adalah seorang pemimpin yang tidak memiliki pengalaman mengendalikan pilihanraya, dimana bilamasa beliau tidak bertanding dalam PRU12 beliau tidak main peranan menerajui pilihanraya.
  2. Calon telah dilemparkan dengan label “sombong” dimana satu tuduhan yang ada kena mengena dengan ’character’ beliau dan susah untuk di tepis oleh jentera parti melainkan beliau berubah.
  3. Calon bergerak bersendirian tanpa mengikuti program yang diatur cawangan dimana lawatan beliau tidak banyak menarik undi.
  4. Calon “over expose” kepada liputan media terutama media eletronik dan apa jua ’statement’ yang dikeluarkan menampakkan kelemahan beliau kepada orang tempatan.
  5. Calon juga telah melantik wakil calon yang tidak memiliki ‘character’ yang boleh membantu calun. Kehadiran wakil calon tidak dirasai oleh jentera parti.
  6. Calon tidak berupaya membaiki hubungan dengan keluarga Allahyarham Dato Razali Ismail, ini menyebabkan cerita ini tersebar dan membuat pengundi kalangan guru yang peminat Allahyarham tidak memihak kepada BN
  7. Calon yang mengadakan mesyuarat lewat malam dengan jawatankuasa khas beliau dirumahnya tiap-tiap malam, menjadikan Badan Perhubungan sasaran tuduhan kononya Perhubungan sabotaj dgn tidak menghantar peruntukan.
  8. Calon juga di sebar dengan maklumat yang beliau akan diangkat menjadi Menteri penuh selepas kemenangan dan ini menyebabkan musuh politik beliau kurang semangat bekerja.
  9. Calon tidak jadikan rumah kediaman beliau sebagai ‘centre’ tempat himpunan penyokong beliau.
  10. Calon telah melantik Timbalan Ketua Bahagian sebagai Pengarah pilihanraya dan ini tidak membantu beliau sebab Timbalan hanya ikut Menteri Pelajaran dan Naib Ketua Pemuda Malaysia dan meninggalkan ‘command centre”
Last Updated on Thursday, 29 January 2009 08:47

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura