Thursday, January 10, 2008

Hijrah & Pilihanraya

Semangat Maal Hijrah perlu cetus angin perubahan pilihan raya

KUALA LUMPUR, 10 Jan (Hrkh) - Maal Hijrah atau Awal Muharram adalah permulaan tahun baru takwin Islam, dan kali ini jatuh pada 10 Januari atau 1 Muharram 1429H.

Bekas Imam Besar Masjid Negara, Ustaz Taib Azamuddin Muhamad Taib berkata, sempena sambutan tahun 1429 ini umat Islam wajar memenuhi kehendak hijrah dalam bentuk niat dan jihad. Umat Islam perlu pertingkatkan azam supaya perkara-perkara buruk tidak diteruskan berleluasa, katanya. "Perbanyakan kebaikan dan kebajikan umpama dalam konteks jihad umat Islam perlu membuat perubahan dalam melaksanakan tanggungjawab mereka pada Pilihan raya Umum ke-12 nanti.

"Elok dibuat perubahan kerana apabila berlaku perubahan maka adalah pembaharuan dan kalau tidak ada perubahan maka keadaannya tidak berbeza," katanya.
Mengambil semangat hijrah Rasulullah s.a.w pada tahun 622 Masehi, Madinah menjadi sebuah negara yang berubah dengan jayanya dari segi politik, pembangunan dan sebagainya, ujarnya.
"Itu menunjukkan penghijrahan yang sebenarnya tidak berlaku di Malaysia. Kita sambut hanya untuk nama tetapi hijrah umat Islam sebenar dalam mendaulatkan Islam tidak berlaku," tegasnya. Sebab itu, katanya, kecenderungan menyambut tahun Masihi lebih hebat berbanding tahun baru Hijrah.

Sambutan Tahun Baru 2008 memperlihatkan kayanya program-program maksiat untuk menjauhkan umat Islam daripada Allah S.W.T terus meningkat dan diberikan tempat, ujar Taib Azamuddin yang juga AJK PAS Pusat.
"Rakyat harus sedar apabila sesuatu tidak berlandaskan kepada Islam ia tidak akan membawa kejayaan.Hijrah itu mesti dilakukan daripada kebatilan kepada kebenaran dan kefasikan kepada makruf," katanya.

Sementara itu, AJK PAS Pusat, Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin berkata, penghayatan Maal Hijrah pada tahun ini harus dirujuk kepada perjuangan umat Islam sekarang.
Jika dilihat kepada masalah yang dihadapi umat Islam hari ini mereka harus mempunyai keazaman dan tekad baru untuk menghadapi pelbagai bentuk serangan, ancaman, ugutan dan kemelut yang sedang melingkari umat Islam hari ini.
"Ertinya kemelut yang berlaku misalnya dari sudut akidah, kesedaran politik, syariah, mewujud masyarakat madani yang menunjangi proses budaya syura dan penghayatan demokrasi dalam masyarakat," katanya.
Katanya, umat Islam perlu bersih daripada pencemaran budaya, kebobrokkan moral, akhlak dan juga meneruskan kezaliman.

Sehubungan itu, masyarakat negara ini perlu ada tekad dan semangat untuk menukar dan menggantikan kumpulan kepimpinan yang tidak mahu melaksanakan kezaliman seperti penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
"Hijrah adalah perpindahan, peralihan jadi kita harus beralih atau berpindah daripada tahap yang rosak kepada lonjakan yang lebih baik melalui para pemimpin yang adil, bersih, telus, warak, berilmu serta lebih memahami agama dan sebagainya," katanya. - mks. -->

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura