Thursday, January 10, 2008

Hijrah 1429

Maal Hijrah: Ambil iktibar dan pengajaran hijrah Rasulullah s.a.w.

Dato' Sheikh Abdul Halim Abdul Kadir Thu Jan 10, 08
Persatuan Ulama Malaysia (PUM) ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat menyambut Maal Hijrah sempena dengan kedatangan bulan Muharam yang menandakan masuknya kita ke dalam tahun baru 1429 berdasarkan kalendar Hijrah yang diasaskan oleh Saidina Umar Al-Khattab.

Dalam kesempatan ini, PUM menyeru kepada seluruh masyarakat Malaysia agar kita mengambil iktibar dan pengajaran dari peristiwa Hijrah Rasulullah s.a.w yang telah mencetuskan kepada pembukaan peluang-peluang penyebaran agama Islam yang tercinta.
Sebagai umat Islam, kita perlu berpegang teguh kepada ajaran Allah yang telah disampaikan oleh NAbi Muhammad s.a.w. Allah berfirman: Berpegang teguhlah kamu pada tali Allah dan jangan berpecah belah (Al-Imran:101).

Seruan ini sangat jelas di mana kita diminta unutk bersatu padu, jangan berpecah di atas perbezaan-perbezaan ini seharusnya menjadi rahmat, bukan penyebab untuk berpecah belah tetapi seharusnya menjadi pemangkin kesatuan umat.
Hijrah menuntut kita berubah dari keburukan kepada kebaikan. Kita harus menjadikan peristiwa-peristiwa yang berlaku pada tahun lepas sebagai panduan untuk kita bergerak ke hadapan pada tahun ini dan tahun-tahun seterusnya. Kita tidak mahu melihat ramai nyawa terkorban di atas jalan raya, kita tidak mahu melihat mat rempit bermaharajalela dan seribu macam perkara yang kita tidak mahu lihat.

Ini menuntut kita melakukan perubahan, sama ada perubahan sikap, corak berfikir atau perubahan-perubahan mendasar yang perlu dilakukan kerajaan demi kebaikan rakyat Malaysia.
Dalam masa yang sama, umat Islam didedahkan dengan isu-isu serangan pemikiran seperti liberalisme, pluralisme dan lain-lain.
Ini menuntut umat Islam untuk bersedia dari segi ilmu yang boleh menepis hujah-hujah kumpulan yang ingin merosakkan kemurnian agama Islam. Janganlah mengharap sebahagian ulama atau hanya mengharapkan kerajaan menangani serangan-serangan ini.
Seharusnya umat Islam perlu menimba, mengkaji, menilai, memahami serta menguasai hujah-hujah balas bagi memelihara kesucian Islam.

Sebenarnya Hijrah mempunyai maksud yang sangat luas. Tun Dr Mahathir ketika masih menjadi Perdana Menteri pernah dalam perutusan Maal Hijrah 1422 menyebut bahawa antara mafhum hijrah ialah ia memberi teladan atau pengajaran kepada Umat Islam dalam menghadapi pelbagai cabaran hidup.
Hijrah bukan bermakna melarikan diri atau mengelak daripada masalah, tetapi mengundur untuk menyediakan diri bagi mengatasi cabaran.
Dalam kesempatan ini, PUM merasakan bahawa umat Islam perlu kuat kerana keperluan menangkis serangan dan tekanan oleh musuh Islam.

Oleh kerana umat Islam tidak mengendahkan seruan Islam berkenaan perpaduan maka hari ini orang Islam dan negara Islam amatlah lemah dan ditindas oleh musuh-musuh Islam.
Dalam hal ini persiapan dari sudut mempertahankan negara juga harus melalui fasa Hijrah agar kita setanding dengan negara-negara lain.

Yang Dipertua, Persatuan Ulama Malaysia.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura