Saturday, July 4, 2009

Perhalusi, Teliti Dahulu Cadangan Biasiswa Nasional

MUHAMMAD FAISAL ABDUL AZIZ
Fri Jul 03, 09 7:24:47 pm MYT

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) merujuk kepada cadangan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mewujudkan Biasiswa Nasional di bawah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) baru-baru ini.

Biasiswa tersebut dicadangkan untuk diberi berdasarkan merit sepenuhnya. Ini bermakna biasiswa tersebut akan diberikan kepada pelajar berkelayakan yang terbaik tanpa mengira kaum.

PKPIM berpandangan bahawa cadangan tersebut perlu diperhalusi dengan baik dan teliti tanpa menidakkan sedikit pun hak kaum lain untuk memperolehi bantuan tajaan bagi menyambung pengajian di peringkat lebih tinggi.

PKPIM ingin menarik perhatian semua kepada beberapa isu penting yang perlu diberi pertimbangan sewajarnya sebelum bersetuju dengan cadangan mewujudkan Biasiswa Nasional.

Pertama; PKPIM melahirkan kegusaran terhadap masa depan para pelajar Bumiputra yang berada di luar bandar. Perbezaan ketara dapat dilihat di antara kedudukan para pelajar Bandar dan para pelajar luar bandar dari sudut infrastruktur dan kemudahan pendidikan yang tidak dinafikan, mempengaruhi pencapaian akademik mereka.

Dengan segala kekurangan dan kelemahan infrastruktur dan kemudahan pendidikan yang dihadapi oleh para pelajar luar bandar berbanding para pelajar di bandar, adilkah mereka bersaing untuk merebutkan tajaan biasiswa yang ditawarkan?

baca artikel penuh di sini

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura