Saturday, July 18, 2009

Analisis Qur'anik:Zulaikha vs Yusuf & Kematian Teoh

FAHRI ABDULLAH AL-MASRI
Sat | Jul 18, 09 | 11:27:28 pm MYT

"Dan keduanya berlumba-lumba menuju pintu dan wanita itu menarik baju gamis Yusuf dari belakang hingga koyak dan kedua-duanya mendapati suami wanita itu di muka pintu." (Surah Yusuf: 25)

Nabi Yusuf a.s digilai isteri pembesar al-Aziz kerana ketampanannya. Suatu hari Yusuf diminta masuk ke kamarnya dan wanita itu menutup pintu lalu membujuk rayu dan menggoda Nabi Yusuf. Nabi Yusuf menolak pujukan itu lalu berdoa memohon perlindungan Allah s.w.t daripada godaan dan fitnah tersebut.

Nabi Yusuf berlari ke arah pintu, tapi isteri al-Aziz mengejarnya dari belakang. dipegangnya baju Nabi Yusuf, lalu baju itu ditarik sehingga terkoyak. Ketika itu juga, pintu terbuka dan al-Aziz ternampak gelagat mereka berdua.

Dengan pantas, wanita itu menfitnah bahawa Yusuf berlaku serong kepadanya dan menyuruh suaminya penjarakan Yusuf atau pun menghukumnya dengan hukuman berat.

Melihatkan fitnah yang terpalit ke atas dirinya, Yusuf tidak berdiam diri, malah pemuda tampan itu mempertahan maruah dengan menjelaskan kepada Al-Aziz bahawa isterinyalah yang cuba menggoda dirinya.

ikuti ulasan panjang lebar...

Ringkasnya, kita tidak perlu tunduk lagi kepada permintaan Najib, Muhyiddin dan polis yang meminta kita tidak membuat spekulasi.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura