Friday, December 17, 2010

Konvensyen Pakatan Petunjuk Penting : Mujahid Yusof Rawa


Semenjak Pakatan Rakyat menjadi peneraju kepada beberapa buah negeri selepas PRU ke 12, serangan Barisan Nasional (BN) yang masih menguasai kerajaan di peringkat Federal berterusan tanpa sebarang belas kasihan.

Sepanjang tahun 2008, 2009 dan kini 2010 tiada tanda-tanda reda serangan yang dilancarkan. Melihat kepada kuasa media perdana yang dikuasai sepenuhnya oleh kerajaan Federal sememangnya “permainan” ini adalah berat sebelah dan tidak berada pada medan yang rata dan seimbang.

Sekonyong-konyongnya Pakatan diasak setiap saat walaupun Pakatan dengan keupayaan media yang terhad cuba untuk menangkis dan mempertahankan asakan ini, usaha Pakatan berbanding dengan kapasiti yang dimiliki tidak setanding dengan jentera berat media perdana yang tertumpu segala kekuatan terhadap Pakatan Rakyat.

Anehnya dalam episod asakan sejak 2008 hingga kini, negeri Pakatan Rakyat tetap teguh dan tidak tergugat. Kecuali Perak, Kedah, Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan terus dipimpin oleh Pakatan Rakyat dan kerajaan negeri di empat negeri ini terus komited kepada janji yang ditawarkannya kepada rakyat dalam PRU ke 12 yang lalu.

Sejarah hitam Perak

Persaingan dalam dunia politik bukanlah sesuatu yang pelik dimana setiap parti akan bersaing untuk mendapat kuasa melalui penglibatan secara berpilihanraya yang asasnya ialah mengupayakan kuasa rakyat bagi menentukan parti mana yang akan menjadi pemerintah dan pembangkang.

Asas persaingan ini terbentuk melalui kematangan demokrasi yang cirinya ialah telus, prinsip undang-undang dan prinsip kebebasan. Hanya dengan ciri-ciri ini persaingan menjadi sehat dan keputusan yang dibuat akan dihormati dan dipertahankan bersama.

Namun episod hitam Perak pada awal tahun 2009 telah menafikan semua asas-asas tersebut sheingga peristiwa “rampasan kuasa” BN terus menjadi satu kes ikatan awalan yang buruk dan mencemarkan nama baik demokrasi berpilihanraya dari segala sudut piawaiannya.

Kemelut penyelesaian pula telah mempertunggangkan peruntukan undang-undang yang ada secara berat sebelah dan jelas unsur campurtangan politik. Lebih buruk daripada itu, bagaimana suara rakyat telah dipekakkan apabila seruan untuk referendum rakyat melalui pembubaran DUN dan pilihanraya semula dinafikan bulat-bulat.

Akibatnya Perak hidup dalam keadaan ketegangan politik dan keruncingan pihak yang merasakan haknya dirampas. Terpahatlah sejarah hitam yang lukanya terlalu dalam untuk sembuh dalam masa yang terdekat.

Politik sempit

Kejayaan Pakatan Rakyat di sebalik terpaksa menyonsang arus dengan sistem yang diasaskan oleh BN selama 50 tahun lebih bukanlah sekadar satu kemenangan politik tetapi lebih penting daripada itu ialah peluang untuk mencipta arus perubahan yang menjanjikan suasana dan keadaan yang lebih baik untuk negara.

baca artikel penuh...di sini.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura