Saturday, February 28, 2009

Kenyataan Speaker : Tiada Demokrasi Halang Sidang

February 28, 2009

Sidang Tergempar DUN Perak : Najib Beri Kenyataan Bercanggah

.fullpost{display:none;}TPM DS Najib Tun Razak berkata Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak tidak boleh mengadakan sidang tergempar Selasa ini selagi mahkamah belum membuat keputusan berhubung dua kes berkaitan kerajaan negeri itu.

Kenyataan Najib ternyata terkeluar dari kuasa Speaker dan DUN yang tidak ada kaitan apa-apa kes di Mahkamah. Dua kes yang belum diputuskan mahkamah ialah kedudukan tiga wakil rakyat negeri itu dan status kerajaan negeri Perak daripada segi perlembagaan.

BERIKUT KENYATAAN MEDIA SPEAKER DUN PERAK, V SIVAKUMAR
.fullpost{display:none;}

V.Sivakumar

Speaker, Dewan Negeri Perak.

Bukankah seorang Speaker berhak memanggil DUN bersidang ? Kalau hak untuk memanggil DUN bersidang juga dirampas daripada seorang speaker, apakah nilai-nilai demokrasi yang akan kita warisi pada masa akan datang. Kita tidak mahu anak-anak kita hidup dalam kelambu ‘demokrasi setengah masak’.

Saya telah memanggil untuk mengadakan persidangan tergempar pada 3 Mac 2009. Tetapi saya dihalang oleh pihak-pihak tertentu dengan pelbagai alasan. Mengikut Perintah-perintah Tetap 8, seseorang Speaker boleh memanggil persidangan tergempar dalam keadaan yang amat memerlukan. Dalam keadaan biasa, notis 14 hari diperlukan untuk memanggil DUN untuk bersidang. Tetapi dalam keadaan tergempar, notis itu tidak diperlukan. END

sumber : Perakdaily

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura