Sunday, November 15, 2009

Perteguh Tarbiyyah PAS, Perkasa Pakatan Rakyat !

KETIKA kecil dahulu, saya (dan mungkin juga ramai di kalangan kita) sekadar mengetahui bahawa saya Islam lantaran kedua ibu bapa saya adalah orang Islam. Saya Islam kerana keluarga dan datuk nenek moyang saya adalah seluruhnya Islam. Saya Islam juga kerana bumi tanah tumpah saya ini adalah bumi warisan orang Islam. Hari ini ia dipanggil ISLAM BAKA atau ISLAM WARISAN.

Ketika itu Islam bagi saya hanyalah masjid dan surau. Islam adalah majlis marhaban dan cukur kepala apabila berlakunya kelahiran baru. Islam adalah bersunat ketika sampai masanya. Islam adalah kenduri tahlil doa selamat sempena naik rumah baru dan sebagainya. Islam juga adalah berkaitan wali hakim atau nikah kahwin. Setahun sekali berpuasa Ramadhan dan sembelih korban. Paling akhirnya, Islam adalah pengurusan jenazah atau kenduri tahlil arwah. Itulah persekitaran Islam yang kebanyakan dari saya dan kawan-kawan faham ketika kecilnya dahulu. Ketika itu kami bingung, apa kena dengan Pas dan Umno? Sama-sama Islam tetapi bergaduh! Arqam, Jim, Abim, Tabligh ni apa benda pulak?

Lalu kami melalui proses memahami Islam sedikit demi sedikit. Kefahaman itu sedikit sebanyak kami dapati dari kuliah-kuliah maghrib para ustaz, tok guru dan alim ulamak penggerak Pas di kampung halaman tempat tinggal ketika kecil. Sebahagiannya didapati dari mendengar kaset-kaset ceramah khususnya kuliah Tuan Guru Haji Abdul Hadi dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz selain dari menghadiri ceramah-ceramah politik yang diadakan rancak di awal tahun 90-an.

baca artikel penuh ... di sini

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

YB ADUN Sura Untuk Semua

 

Arkib Laman

Blog YB ADUN Sura © 2008 | Ripped by SamarQondy | Coordinated by Team IT DUN Sura